11 en 12 januari - Jianshui - Nansha 80 km

13 januari 2020 - Honghe, China

Op 11 januari moesten we vertrekken naar Nansha maar vermits ik de ganse nacht niet geslapen heb wegens maagproblemen, ben ik tot ‘s middags in bed gebleven en zijn we bijgevolg een dagje langer in Jianshui gebleven. in de namiddag hebben we dan nog de Confucius tempel bezocht, minder mooi dan die  zn Tonghai.

Zondag zijn we dan eindelijk naar Nansha vertrokken. Alhoewel zondag was er toch nog vrij veel vrachtverkeer. Vandaag was de koninginnenrit. We moesten klimmen van 1350 m naar 1950 m om daarna 40 km af te dalen naar 295 m.

De stad uitrijden ging bijzonder vlot maar na 5 km moesten we 33 km klimmen met een gemiddeld stijgingspercentage van 6 - 8 %. Boven was een eetstalletje waar we geluncht hebben met een aantal vrachtwagenchauffeurs. Op de top moesten de vrachtwagens koelvloeistof tanken om de afdaling te starten. We waren blij dat we eindelijk boven waren en werden nadien beloond met een spectaculaire afdaling van 40 km. De afdaling loopt langs angstaanjagende dieptes, bamboebossen, bananenbomen, palmbomen... Het zijn vergezichten die je enkel op postkaarten ziet. Je voelt aan de temperatuur dat je in de tropen komt. We eindigen op 295 m hoogte aan de Rode Rivier. in Nansha is het tropisch warm. Nansha is een mooie stad met parken, fietsenwinkel (Giant fietsen). Er is een grote groentenmarkt waar vrouwen van de Yi en Hani minderheden hun producten trachten te verkopen.

Morgen lassen we een rustdag in en gaan de rijstterrassen van Xinjie bezoeken.

1. Mara:
    13 januari 2020
    Hopelijk helemaal hersteld en terug in form, nog veel plezier aan jullie wonderbaarlijke tocht xxx
  2. Ingrid:
    13 januari 2020
    Hopelijk de maagklachten al voorbij. Het moet toch een hele belevenis zijn.
  3. Ludwig:
    13 januari 2020
    Al goed hersteld? Mooie foto's geniet er maar van maar wees voorzichtig he.