16 januari - Huang Cao Ba naar Xin Jie

16 januari 2020 - Honghe, China

We slapen vandaag een laatste keer in China. Het is weer een korte etappe van 50 km. We vertrokken rond 8 uur. Om 7 uur was de elektriciteit uitgevallen waardoor we in de donker moesten inpakken en ontbijten. De Weg slingert zich weer omhoog en omlaag langs de Rode Rivier. We zien weer de slachting van een koe langs de weg. Na de stuwdam veranderde het landschap, alsook de rivier. Door de vele baggerschepen die stenen uit de rivier haalden en direct vermalen op de boot in fijne kiezel, verloor de rivier aan charme.

We zijn nu duidelijk in een armer gedeelte van China. Er ligt ook meer afval langs de weg. We rijden langs schamele woningen in golfplaat.

We houden geregeld een theepauze. We mogen hiervoor nooit betalen. Vandaag kochten we nog een cola om de mensen toch nog iets te laten verdienen, maar ook deze mochten we niet betalen. Een twintig kilometers verder opnieuw en theepauze. Hier kochten we 2 bananen. Bleek dat we deze ook niet mochten betalen. De man gaf ons bovenop nog een hele tros bananen die we natuurlijk niet meer konden vervoeren. Hieruit blijkt hoe armer, hoe vrijgeviger.

We slapen in een een eenvoudig hotelletje in het dorp Xin Jie.

Na een verkwikkende douche zijn we gaan wandelen in het centrum. Het is een vuile stad en dat zijn we niet meer gewoon. Het centrum is de enige doorgangsweg naar Vietnam en al het zwaar vrachtverkeer rijdt hierdoor. Alles verloopt hier echter vrij rustig. Morgen een trip van 65 km naar de grens en we blijven de Rode rivier volgen.

1. Ann:
    16 januari 2020
    je zou dat hier eens moeten meemaken : niets moeten betalen! Inderdaad hoe armer hoe vrijgeviger. Toch een mooi volk, ofwel hebben ze allemaal medelijden met jullie tweetjes...
    Veel succes verder
  2. Ludwig:
    16 januari 2020
    Eten is er precies toch genoeg ondanks ze arm zijn.