8 januari - Tonghai

8 januari 2020 - Tonghai, China

Vandaag verkennen we Tonghai, een prachtig stadje dat nochtans nergens vermeld wordt in reisgidsen. We gaan naar een kleurrijk marktje en nadien naar de autovrije wandelstraatjes met veel goud en zilverwinkeltjes, kleren en telefoonwinkels. Hier overal prachtige houtenhuizen. Op een pleintje was er een vogelmarkt. De vogels hingen in kooitjes omhoog en de kopers namen de tijd om het vogeltje te keuren. Overal zaten de oudjes aan stenen tafels te kaarten of te spelen. We hebben verschillende telefoonwinkels bezocht om een simkaart te kopen, maar tevergeefs. Na een lekkere lunch hebben we de Confucius tempel bezocht, een prachtig tempelcomplex, de moeite waard. Hier hebben we ook deelgenomen aan een theeceremonie. We waren heel tevreden over onze rustdag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lieve:
    8 januari 2020
    Ook leuk hé, zo'n actieve rustdag!
  2. Hugo Govaerts:
    8 januari 2020
    Ik ben nu in afzondering voor de NVA receptie in de Nekkerhal !
    Je verslag is duidelijk en wordt goedgekeurd !
    Vele groeten uit Lier.
  3. Saskia:
    8 januari 2020
    Awel vake voor mij een gouden cadeautje.
  4. Ludwig:
    Confuciustempel
    Een confuciustempel of literatuurtempel is een gebouw dat gebouwd is om de Chinese wijsgeer Confucius te eren. Het beeld van Confucius staat in het midden van het gebouw. Confucianisten komen er om wierook voor hem te branden. In de tempel kan men ook studeren. Kleine confuciustempels bieden alleen basisschoolonderwijs en grote ook onderwijs op middelbare schoolniveau. Ten tijde van de Chinese Republiek werden er 162 confucianistische geleerden en leerlingen van Confucius vereerd. De belangrijkste daarvan waren Yan Hui, Zeng Shen, Zisi en Mencius.
    De oudste confuciustempel staat in Qufu en werd in de tijd van Confucius gebouwd. Hij onderwees daar duizenden leerlingen, waarvan honderd leerlingen zeer beroemd werden en zijn gedachtegoed verder verbreidden.
    Toen het confucianisme zich buiten China verbreidde, werden ook daar confuciustempels gebouwd. In Noord-Korea, Zuid-Korea, Japan, Vietnam, Maleisië en Indonesië staan confuciustempels die al meer dan honderd jaar bestaan en heden nog steeds gebruikt worden.