9 en 10 januari - Jianshui

10 januari 2020 - Jianshui, China

Na een ontbijtje op onze kamer, vertrokken we richting Jianshui. We kregen vrij vlug een lange afdaling maar door de mist en het zware vrachtverkeer konden we geen snelheid maken. door de mist waren we verkleumd en stopten aan de weg bij een familie die rond een vuurtje zaten. We kregen onmiddellijk een kruk aangeboden en konden ons verwarmen. Even later stopten we voor een lekkere warme thee. Thee is altijd gratis in China. Langs de weg zagen we steenbakkerijen, eendenkwekerijen, uitgebloeide lotusvelden... Op het einde zagen we ook rijstvelden. Hier zagen we vooral aardappels en stokboontjes. langs de weg ook vele bonsaikwekerijen. Het werd een bergrit van 83 km. Na de afdaling in de dichte mist, moesten we beginnen klimmen. Een harde tegenwind maakte het enkel maar moeiliJker. Het was afzien voor mij, bij Christine als lichtgewicht ging het beter. We lasten wel regelmatig drink en ruststops in. We kregen voor de eerste maal een politiecontrole. W e moesten onze reispassen laten zien en werden gefotografeerd. Ook bij het inchecken in een hotel worden we steeds gefotografeerd. Sinds Kunming hebben we nog geen toeristen gezien.  In Jianshui was het weer zoeken naar onze guesthouse die we via booking.com hadden geboekt. Na een uur zoeken kwamen we eindelijk toe in onze mooie gerestaureerde guesthouse. Na het eten zijn we direct in slaap gevallen.

Vandaag blijven we in Jianshui om deze pittoreske stad te bezoeken. Hier weer veel sfeervolle wandelstraatjes. We bezoek en Zhu’s garden, het landhuis van een welgestelde familie in het begin van vorige eeuw. Prachtig onderhouden gebouwen, mooie waterpartijen en planten... de ideale plaats om terug tot rust te komen. Nadien dwalen we nog wat rond in de gezellige straatjes.

De eigenaars van onze guesthouse zijn heel sympathiek, alhoewel ze geen woord Engels spreken. Alles gebeurt via de vertaalapp.Theo vroeg deze morgen toiletpapier maar dit verstonden ze niet. Ik heb het met gebarentaal proberen duidelijk te maken. Intussen lag iedereen plat van het lachen en was iedereen in de guesthouse komen kijken.  Tenslotte moest ik met de eigenaars en WC rolletje op de foto. Op het einde van de namiddag kwamen we twee Nederlandse fietsers tegen. We hebben ze dan naar onze guesthouse gebracht. Ze doen dezelfde route als wij.