Alleen op de wereld - 4 en 5 februari

5 februari 2020 - Luang Prabang, Laos

Onze tweede dag in Laos en wat zien en horen we? Geen getoeter, geen gekke verkeerssituaties meer... We konden dit amper geloven, maar het was de realiteit. Wat een immens verschil tussen twee buurlanden. De route van gisteren was licht heuvelachtig  met een uitschieter van 10% over twee kilometer. Laos is duidelijk veel armer dan Vietnam. In de dorpjes zien we houten huisjes en schamele hutjes. De kinderen verwelkomen ons met “hello” of “sabaidee”.  We merken al snel de Franse invloed en zien het eerste petanque veld in een onooglijk klein dorpje aan een winkeltje. Sommigen spreken zelf een woordje Frans. Onderweg zien we op het hoogste punt (693 m) drie gebeeldhouwde boeddha’s in de rotsen. Dit schijnt een religieuze plaats te zijn.

We fietsen door een schitterende omgeving van karstgebergte en tropisch regenwoud. Op deze weg zijn we precies alleen op de baan. We genieten van elke kilometer. Om ons guesthouse te bereiken moesten we ongeveer 20 km dwars door het Nam Theun meer fietsen. We reden door het Nationaal park Nam Theun waar we door checkpoints moesten. Het Nam Theun meer wordt gevormd door een stuwdam van 43000 Ha groot. Het is een ondiep meer met veel vertakkingen. Je ziet vele dode bomen met hun kale stammen boven water steken. Dit geeft een surrealistisch beeld.

We overnachten in het Sabaidee guesthouse in Thalang middenin het meer. Het is echt een idyllisch plekje. We zijn daar met hoofdzakelijk jonge Franse motorbikers. ‘s Avonds hebben we genoten van een lekkere barbecue aan het kampvuur. Het is ook weeral tijd om onze was te doen want alles ligt onder het stof. ook de fietszakken worden afgespoten onder de douche.

Vandaag nemen we een rustdag en beginnen met een lekker ontbijtje in het guesthouse. Gewoonlijk doen we dit op straat. Voor de rest is het zalig niets doen : lezen, wandeling rond het meer, koffietje drinken, lunchen.... Tijdens het fietsen lunchen we zelden en stellen ons dan tevreden met bananen en koekjes en natuurlijk heel veel drinken. Straks doen we nog een sunset boattrip op het meer.

1. Mara:
    5 februari 2020
    Prachtige foto's telkens, ik ben precies mee een beetje op reis, super!
    Geniet van elke kilometers xxx
  2. Lieve Bultinck:
    5 februari 2020
    Geniet met volle teugen van die heerlijke rust en dolce far niente! Wat een contrast met ons Lier.
  3. Ann:
    5 februari 2020
    Dit is echt een onvergetelijke reis. Ik blijf het knap vinden dat jullie dit uithouden! Geniet er verder van. Wij genieten hier ondertussen van jullie verhalen en foto's
  4. Jan Hulkenberg:
    6 februari 2020
    Dag Theo en Christine,

Zo te lezen genieten jullie van de overnachtingsplek en tocht. Wij zijn inmiddels in Takhek en zitten in een luxueus hotel. Na twee dagen koud douchen en zelf met een bal water WC doorspoelen vonden het voor een nacht wel welletjes. Geniet er ver