Bac Ha - Pho Rang (65 km) en Pho Rang - Yen Bai (97 km)

21 januari 2020 - Yen Bai, Vietnam

gisteren zijn we vanuit Bac Ha vertrokken. Het was ijskoud toen we om 7.30 u op de fiets stapten. We zaten dan ook boven de wolken. We startten aan de 20 km lange afdaling in de regen en dichte mist.Het was een gevaarlijke afdaling en we moesten daarom onze snelheid aanpassen aan 10 km per uur. Eenmaal op 200 m was de zichtbaarheid terug maar het bleef koud. De weg naar Pho Rang is een prachtige brede weg met veel venijnige klimmetjes. Het verkeer viel mee. De bestuurders van de brommers dragen bijna allemaal hun anorak achterste voor om meer beschutting te hebben tegen de wind bij het dalen. Overal worden nieuwjaarsbomen verkocht = Japanse kerselaars, die ze thuis versieren. We zien ook veel triplex platen die naast de weg ligt te drogen. Ook veel groententuintjes en varkens die worden geslacht.

In de namiddag tijdens onze theepauze ontmoetten we opnieuw twee Nederlanders die we in China hadden leren kennen. Ze fietsen dezelfde route als wij. De Vietnamese vrouwen hadden veel plezier met ons en we moesten natuurlijk op de foto en er werden selfies genomen. Wat ons is opgevallen dat de vrouwen meestal het zware werk doen en de mannen rustig hun Vietnamese pijp roken.

’s avonds hebben we lekker gegeten samen met de Nederlanders. Onze hotelkamer was heel basic en we ademden heel wat stof in. Maar wat wil je, in zo’n klein dorp heb je niet veel keuze en voor 7 euro kun je niet te veel klagen.

Vandaag was een pittige rit van 97 km met voortdurend dalen en klimmen (tussen 7 en 10%), in totaal 997 hoogtemeters. we waren dan ook heel blij om Yen Bai te bereiken. Weeral veel triplex bedrijven. Overal wordt afval verbrand. Men is hier blijkbaar nog niet bezig met milieu. Er ligt ook veel afval langs de weg, dit in tegenstelling tot in China. Het verkeer was vandaag ook weeral drukker en iedereen die ons inhaalt vindt het nodig om verschillende keren te claxonneren. Op het einde waren we dat lawaai dan ook wel beu. Alle dorpjes zijn  mooi versierd met vlaggen en lampions. De Nieuwjaarsdrukte is hier volop bezig. Yen Bai is een grote en mooie stad maar doordat we pas om 17 uur ter plaatse waren, hebben we ze niet meer kunnen bezoeken.

1. Mara:
    21 januari 2020
    Wat een aaneenschakeling van verbazingen, prachtig, en dus ja terug happy new year voor jullie !!! :-)
  2. Ludwig:
    21 januari 2020
    Prachtig broerken en respect. Voor wat gebruiken ze die triplex?
  3. Ann:
    21 januari 2020
    Wat is het fijn om jullie reisverhalen te kunnen lezen (vanuit onze luie zetel...) Erg straf wat jullie daar allemaal af fietsen. Echt straf !! Ik zou het niet zien zitten. Fijne reis verder en wees voorzichtig !
  4. Lieve:
    22 januari 2020
    Telkens weer leuk om in gedachte een stukje met jullie mee te reizen😉
  5. Martine Noels:
    22 januari 2020
    Dus de plaatselijke "kerstboom" is een kerselaar. Merkwaardig dat ook daar vruchtbaarheids en geluksbomen rond de winterwende worden opgezet.
  6. Ruud & Sandra:
    22 januari 2020
    Wat een toevallige ontmoeting vandaag, erg leuk! We gaan jullie volgen. Een heel goede reis toegewenst!
  7. Willy lus:
    23 januari 2020
    Ik denk dat deze fietsreis nog lang in jullie geheugen en netvlies zal blijven kleven
  8. Willy Verpeten:
    27 januari 2020
    zeer mooie leerrijke reis; boeiend