Bentota

2 maart 2022 - Nawagamuwa South, Sri Lanka

25/2 - 28/2

Alweer een schitterende rit langs de kust naar Bentota. Hagelwitte stranden, luxe resorts, palmbomen….  Onderweg komen we een paar fotomuseums tegen die de verwoestingen van de tsunami van december 2004 tonen. In dit deel van het land heeft iedereen wel iemand verloren tijdens de tsunami. In Peraliya werd een herdenkingsmonument opgericht voor de 35.000 slachtoffers van de tsunami. Het is ook hier dat een passagierstrein werd weggespoeld en de 1500 inzittenden lieten hierbij het leven, de grootste treinramp van de geschiedenis. Langs de weg staan ook veel zeeschildpaddenbroederijen, waar de eieren in een beschermde omgeving in het warme zand worden uitgebroed. Na het uitkomen van de eieren begeleiden vrijwiligers van de farm de jonge dieren naar zee. We komen ook nog een mooie lagune tegen, waar bootsafari’s worden georganiseerd tussen de mangroven. Het is een mooie plaats om even halt te houden en iets te drinken.

Bij aankomst in Bentota krijgen we een volledig appartement ter onzer beschikking : zitkamer, keuken, 2 slaapkamers, 3 terrassen… we voelen ons de koning te rijk. Wij verblijven hier dan ook 4 nachten. Wij liggen aan het zwembad en huren een bed op het strand. Bentota is een rustige badplaats die vooral bezocht wordt door Sri Lankaanse families. Sri Lankanen houden hun kleren aan tijdens het zwemmen. In ons hotel maken we kennis met enkele Oekraïners die niet naar huis kunnen omdat er geen vluchten zijn. Wij leven mee met de Oekraïners. Een ganse dag niets doen is niet aan ons besteed en daarom gaan we nog een paar tempels in de omgeving bezoeken. De belangrijkste is de Galapaga Viharaya, een 12de eeuwse tempel. Het is zondag en het in een komen en gaan van gelovigen die een offer komen brengen. De tempel bevat mooie muurschilderingen en een 600 jaar oude bo-boom met fraaie boeddhabeelden onder de schaduwbrengende takken.

Onze fietsvakantie zit er bijna op, nog 2 etappes en wij zijn terug aan ons beginpunt.

1. Marijke:
    2 maart 2022
    Wat geweldig, zo’n ruim appartement! Hebben de fietsen nu ook een eigen slaapkamer?
  2. Paul:
    2 maart 2022
    Wij genieten ook een beetje door jullie verslagen te lezen.
  3. Elly:
    2 maart 2022
    Wij hebben ontzettend lekkere vis gegeten in Bentota! De trein reed daar nog net niet door het restaurant.
    Het Tsunami museum vonden wij ook enorm indrukwekkend! Confronterende foto’s !
    Geniet van de laatste etappes!
  4. Leonidas Erna:
    2 maart 2022
    Weer adembenemende foto´s geniet nog van de laatste dagen en neem wat warmte mee naar hier gr
  5. Martin en ria:
    2 maart 2022
    Stevige en mooie reis, lijkt me en (binnenkort) alweer een ervaring en herinnering rijker. Geniet extra van jullie laatste eindje en een veilige en vlotte terugkeer gewenst…💪🏻
  6. Ludwig:
    2 maart 2022
    Prachtige foto's en terug een boeiend reisverhaal. De muurschilderingen zijn prachtig. Dat was toch tot de begin maart dat jullie weg waren als ik mij niet vergis. Geniet daar nog maar wat van het goede weer.