Cambodja: eerste impressies

27 februari 2020 - Phnom Penh, Cambodja

Onze eerste dag in Cambodja was een teleurstelling.

We boekten busticketten voor Kratie in Cambodja. Het eerste traject naar de grens verliep vlot. De fietsen konden op het dak. De grensformaliteiten verliepen vlot maar ook hier waren we getuige van de bureaucratie. In Laos moesten we voor de uitreisstempel 2 dollar betalen. Dit hoeft natuurlijk niet maar ze houden je paspoort tot dat je betaalt. Aan de Cambodjaanse zijde, weer hetzelfde. Eerst een medische controle voor Corona : 1 dollar. Nadien werden we van loket naar loket gestuurd en moesten we tweemaal hetzelfde formulier invullen: opnieuw 1 dollar.  Nadien moesten we het eigenlijke visa betalen: 35 dollar pp.

Na al deze formaliteiten konden we Cambodja binnen. Daar moesten we een paar uur wachten op een Cambodjaanse bus bij een temperatuur van meer dan 35 graden. Uiteindelijk kwam het busje maar de chauffeur weigerde pertinent om ons mee te nemen met de fietsen. Hij vroeg opnieuw 30 dollar voor de fietsen maar dit hadden we reeds betaald in Laos. Bovendien bleek er geen plaats voor de fietsen want er was geen bagagedrager voorzien en het busje zat al vol. We zijn dan op zoek gegaan naar een andere bus die wel plaats had voor de fietsen maar hiervoor moesten we opnieuw 30 dollar betalen want andere maatschappij. Hier moesten we onze bustickets afgeven. Aangekomen in Stung Treng moesten we van bus veranderen maar we hadden geen ticketten meer en dus moesten we opnieuw  betalen voor het stuk naar Kratie. De weg naar Kratie ging overeen gloednieuwe asfaltweg, aangelegd door de Chinezen. Regelmatig zien we borden met China Aid. We voelden ons echt bedrogen en teleurgesteld. We waren compleet leeg na deze dag. Gelukkig vonden we in Kratie een leuk guesthouse en konden we de dag toch nog afsluiten met een positieve noot. Bij het drinken van een biertje keken we vanuit ons terras naar de zonsondergang op de Mekong.

Kratie is een leuk stadje aan de Mekong met een mooie wandelpromenade. Na zonsondergang zagen we verschillende groepen vrouwen die op muziek een soort van aerobic  deden. Anderen waren aan het joggen of deden oefeningen.

Na een goede nachtrust zijn we met volle moed begonnen aan onze fietstocht door Cambodja. We zullen de Mekong volgen tot in Phnom Pehn. We fietsen 88 km tot in Stung Trang. Het is een  mooie en rustige weg langs vele dorpjes. Hier volgen boeddhistische tempels en moskees elkaar in snel tempo op.  Blijkbaar zijn hier geen problemen tussen de twee religies. We zien voor het eerst meisjes en vrouwen met hoofddoek en lange kleren. Hier ook veel armoede langs de weg. We zien hier ook heel veel borden met Cambodian People’s Party. Blijkbaar is hier 1 partij die de macht in handen heeft. langs de weg ligt er veel mais en graan te drogen. Het is ook de streek van de tabaksteelt. De kinderen zijn weer even enthousiast als in Laos en roepen constant “hello”. Zoals in Vietnam en Laos wordt er ook hier veel afval verbrand langs de weg. We hebben op deze reis al veel stof en rook ingeademd maar we zijn nog steeds gezond..’ Op het einde moesten we de ferry nemen naar de overzijde van de Mekong. Hier weer een klein dorpje zonder toeristen en met 1 basic guesthouse. We slapen op een gemetst bed met tegels. Ook hier hebben we veel moeite om ons verstaanbaar te maken.

Vandaag een korte tocht van 34 km naar Kampong Cham. We komen reeds toe om 10 uur ‘s  morgens. We logeren weer in een leuke guesthouse aan de Mekong. We genieten weer om lekker te eten, op terras te zitten met een fruitshake, wat uit te rusten.... In de namiddag trekken we naar een eilandje in de Mekong, verbonden met een bamboebrug. Tijdens het regenseizoen verdween de bamboebrug telkens door het opzwellende water. Veerboten brachten dan mensen en goederen naar de overkant. In het droog seizoen werd de  brug telkens opnieuw heropgebouwd met 50000 stukken bamboe. In 2017 werd er door de overheid een nieuwe  betonnen brug gebouwd waardoor de  bamboebrug zijn functie verloor.

Morgen gaan we naar Phnom Pehn, een rit  van 100 km. Vermits er geen guesthouses zijn onderweg moeten we de trip in 1 keer doen. Met deze tropische temperaturen proberen we het aantal kilometers te beperken maar dit is niet altijd mogelijk.

1. Ingrid:
    27 februari 2020
    Erg dat toeristen zo worden leeg gezogen aan de grenzen. Altijd maar betalen.
    Hier in Aalst geen tropische temperaturen (2°C). Er valt al enkele uren een waterige sneeuw, maar die blijft gelukkig niet liggen. Wat me meer zorgen baart, is het Coronavirus dat zich overal in de wereld aan het verspreiden is. Dit weekend komen er heel wat vakantiegangers terug uit de skigebieden en is er dus veel kans dat er besmette personen het land zullen inkomen.
    Genieten jullie intussen maar van de zon, de natuur, ... en op tijd en stond een fris pintje.
  2. Marijke:
    28 februari 2020
    Wat een afzetterij met die bussen. En je hebt geen keuze, je moet betalen. We kunnen ons voorstellen dat dit heel frustrerend is! Duur grapje ook!
    Goed dat jullie dan toch weer kunnen genieten.
    Wat zien die spullen bij de bakkerij er heerlijk uit!
    Nu op naar Phnom Penh, succes met de lange afstand.
  3. Jan Hulkenberg:
    29 februari 2020
    Mooi om jullie verslagen te lezen en jammer dat je niet altijd de regie kunt houden bij het boeken van fiets en vervoer. Gelukkig zie ik twee mensen die toch genieten van de reis. Helaas hoort daar soms ook tegenslagen bij. Dat merken we soms ook in Thailand. Wij hebben onze vlucht een dag kunnen vervroegen en gaan donderdag 5 maart richting Nederland. Hopelijk zonder al teveel corona perikelen.
    Wij zijn in Lat Krabang vanaf morgen t/m donderdag en maken vandaar uit uitstapjes naar Bangkok.
    Geniet nog van jullie reis. Hartelijke groet, Wim en Jan
  4. Lieve:
    1 maart 2020
    Ja, dat is balen wanneer je het gevoel hebt dat ze financieel niet correct met jullie zijn😣, ik kan daar ook niet goed tegen.
    Wel mooie foto's. Geniet van de mooie momenten en......van de fietstochten😜
    Wel mooie
  5. Willy Verpeten:
    2 maart 2020
    In het geld uit uw zakken te halen zijn ze daar kampioen in.
    Spijtig dat jullie Angkor Wat niet aangedaan hebben ,
    Nana hotel in pnomh Peng heel goed. 20 dollar per nacht