Champasak - Don Khong (110 km) 18.2 - 21.2

21 februari 2020 - Luang Prabang, Laos

We verblijven 3 dagen in Champasak. Champasak is een dorpje dat eigenlijk uit twee parallelstraten bestaat en is een aaneenschakeling van kleine dorpjes met ieder zijn eigen tempelcomplex. De tempels zien er allemaal even kleurrijk uit. Champasak was vroeger een koninkrijk en besloeg het Zuiden van Laos, de noordelijke provincies van Cambodja en het Noord Oosten van Thailand. In 1904 werd het een prinsdom onder Franse bescherming. In 1945 werd Champasak definitief bij Laos gevoegd.

Champasak is vooral bekend om zijn Vat Phou, een ruinestad op zo’n 8 km, daterend uit de pre-ankhoriaanse en Khmer hoogdagen en opgenomen in de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het tempelcomplex werd gesticht in de 9de eeuw en was kort de hoofdstad van het Khmerrijk. De ruïne ligt tegen een berg en biedt een schitterend panorama.

We verblijven in een B&B van een Belg in halfpension en worden echt in de watten gelegd. Het eten is lekker en verzorgd en vanuit onze slaapkamer zien we de zonsopgang op de Mekong.

Gisteren zijn we dan weer vertrokken voor een rit van meer dan 100 km naar de 4000 eilanden. Vanwege de tropische temperaturen besluiten we om de rit in 2 te splitsen.We overnachten in een basic guesthouse in een klein dorpje langs de hoofdweg. De vrouwen verkopen daar platgeslagen kippen op een stok. Elke keer dat er een busje stopt lopen ze met hun kippen naar de bus. Wij worden ook geregeld gevraagd om een kip te kopen maar zien er toch maar van af. Het dorp heeft een paar restaurantjes maar veel is er niet te eten. We kunnen enkel noedelsoep eten. Vermits we dit reeds als ontbijt hebben gegeten, wordt dit een mager avondmaal. We durven hier ook geen vlees te eten, dus enkel wat noedels en groenten. Het sanitair van onze guesthouse liet weer de wensen over : geen lavabo, geen warm water, douche die niet werkt, we moesten een emmer gebruiken om ons te wassen. Maar het was proper! Vanmorgen reeds om 6 uur vertrokken voor het tweede deel van de rit. We bevinden ons nu op het eiland Don Khong, het grootste eiland van de 4000 eilanden. Er zijn nog 2 kleinere eilanden waar je kunt overnachten en in 1 ervan zullen we zondag naar toe gaan. We zijn hier ook op de grens met Cambodja.

We overnachten opnieuw in een mooie guesthouse met zicht op de Mekong en met sanitair dat weer normaal werkt.

1. Vermeersch jacques:
    21 februari 2020
    Prachtig
  2. Ann:
    21 februari 2020
    Jullie zijn al bijna 2 maanden weg... het gaat toch snel...En jullie blijven mooie verhalen schrijven. Onvergetelijke reis! Chapeau!
  3. Lieve:
    22 februari 2020
    Alweer mooi verhaal en prachtige foto's. En naast die zware fietstochten een regime met noedels? Wat zou de weegschaal daar van zeggen😉
  4. Ludwig:
    23 februari 2020