De cirkel is rond

4 maart 2022 - Colombo, Sri Lanka

Wij zijn sinds gisteren in Negombo aangekomen , ons begin- en eindpunt. (Ongeveer 1200 km gefietst)

Voor onze voorlaatste etappe verlaten we de kust en de drukke A2 voor rustige wegen door het binnenland. We fietsen naar Hanwella, dat op dezelfde hoogte ligt als Colombo. We komen langs thee- en natuurrubberplantages. Het is terug regelmatig klimmen. Door in het begin een verkeerde afslag te nemen, komen we aan een eindtotaal van ruim 80 km. Het is snoeiheet en in de namiddag stoppen we om de 5 a 7 km om te drinken. We worden echter beloond met een prachtige en moderne accommodatie. We verblijven weer bij een heel vriendelijke familie. Met een biertje op het “rooftop” terras is de inspanning vlug vergeten. We genieten van een prachtige zonsondergang, met apen die van boom naar boom springen. Het is een prachtige omgeving met overal jungle rond ons.

De volgende ochtend zijn we weeral vroeg op pad voor onze laatste etappe. Gelukkig is het wat bewolkt zodat de hitte doenbaar is. In de dorpen ligt veel graan te drogen op de weg.De eerste kilometers gaan nog over rustige wegen en soms slechte asfalt, maar daarna naderen we Colombo en neemt de drukte toe. We moeten weer uiterst geconcentreerd fietsen. We missen weer een afslag en belanden zo op de uiterst drukke A3 tussen Colombo en Negombo. Het is op een bepaald ogenblik niet meer te doen en we voelen ons helemaal niet veilig. Langs de tankstations staan kilometerslange files omdat diesel heel schaars wordt. Sri Lanka heeft namelijk geen dollars om brandstof te kopen. Na enkele kilometers slagen we links af en proberen de kustweg te bereiken.  Na een paar omwegen zijn we eindelijk op de goede weg.
Onze terugreis is pas op 8 maart waardoor we hier nog wat rondjes gaan doen en voor de rest wat genieten aan het zwembad.

1. Mara:
    4 maart 2022
    Geniet nog van de laatste dagen en wat een prachtig traject hebben jullie afgelegd!
    En straks welcome home xxx
    Mara
  2. Marijke:
    4 maart 2022
    Ha ha, wij hebben op hetzelfde dakterras genoten van de zonsondergang. Nu nog een paar dagen genieten in Negombo!
    Het wordt voor niet-fietsers steeds moeilijker om naar Sri Lanka te gaan omdat er geen brandstof meer is. Vervoer lukt bijna niet meer. Lang leve de fiets!
    Goede reis naar huis straks!
  3. Ingrid:
    4 maart 2022
    Proficiat aan de twee "wielertoeristen"! Wat een energie en gedrevenheid! Geniet nu nog de rest van de vakantie van de zon, de rust, de mooie dingen om jullie heen en vooral van elkaar. En voor volgende week een veilige vlucht!
  4. Henri Sleeckx:
    4 maart 2022
    Veilige terugreis. En nog lang nagenieten van zo n prachtige reis.
    Tot in Lier...
    Vr grtjs
    Henri
  5. Bie goovaerts:
    4 maart 2022
    Wouw wat een mooie beelden en verhalen weeral . Geniet nog van de welverdiende rust ginder, van de mooie landschappen en rustige stukken ...
    We verwelkomen jullie met open armen terug in Belgie ... waar ook de asfalt niet biljart plat ligt , het niet pokkewarm is, maar waar toch ook vriendelijke en gezellige mensen wonen. veilige vlucht terug !
  6. Ilse Van Wichelen:
    Tot binnenkort, Theo!
    Blij dat jullie gezond en wel op de eindbestemming toekwamen!
    Geniet nog van jullie laatste vakantiedagen!
  7. Ludwig:
    5 maart 2022
    Weeral een fiets avontuur achter de rug. Was weer een prachtige fietsroute voor jullie. Geniet nog van uw laatste dagen daar en een veilige vlucht terug. Laat mij iets weten als jullie terug zijn he....