Do Luang - Pho Chau (94 km) en aankomst in Laos

3 februari 2020 - Luang Prabang, Laos

Na een lekker ontbijt op straat (een soort van koffiekoek met crème patissier) zijn we om 7.30 uur vertrokken voor onze laatste rit in Vietnam. Het is een vrij rustige weg, grotendeels langs de Ho Chi Minh route en langs dijken tussen de rijstvelden. Hier zaait men de rijst i.p.v. het aanplanten van jonge plantjes. Ondanks dat het zondag is, wordt hier hard gewerkt. We fietsen langs een oorlogsmonument en bezoeken het geboortehuis van Ho Chi Minh. Men heeft hier een memorial house gebouwd. Het valt op dat de Vietnamezen Ho Chi Minh nog steeds in hun hart dragen.

Vandaag hebben we Laos bereikt. We hadden nog Vietnamese dongs over en namen dan de luxe om een taxi te nemen voor de 25 km lange beklimming naar de grens.

Aan de Vietnamese grens moesten we eerst langs mannen in witte pakken en mondmaskers om onze temperatuur te laten nemen. Daarna moesten we onze duim in een rood inktkussen drukken. Dit mocht dan niet verkleuren. We doorstonden de test en mochten door. Nog even een visa regelen voor Laos en we mochten binnen.

Daarna volgde een lange afdaling door schitterende natuur en oerwoud. Wat ons direct opviel, was de rust op de weg. Geen getoeter meer, veel minder scooters....Zalig! We kijken echt uit naar ons derde land. We logeren nu in Lak Sao, een stoffig stadje waar er niet veel te beleven valt. In de restaurants vinden we terug Engelse menukaarten. Dit hebben we lange tijd moeten missen.

We gaan de komende dagen proberen om wat meer rust te nemen want al die kilometers beginnen toch hun tol te eisen.

1. Mara:
    3 februari 2020
    Ja tijdig rusten dat jullie energie op peil blijft, belangrijk!!!
    Dikke knuffel Mara
  2. Ingrid:
    3 februari 2020
    Die kilometers zullen wel in de benen hangen. Nu wat rustig aan doen en eens lekker gaan eten i.p.v. die noedelsoepjes.
  3. Lieve Bultinck:
    3 februari 2020
    En nu wat foto's met zon, eindelijk, zeker voor jullie. Geniet ervan!
  4. Christel en Kris:
    3 februari 2020
    Wauw, Christine en Theo, hoedje af voor jullie prestatie!
    Gelukkig tijdig uit China vertrokken! Op dit moment zou je ‘t land waarschijnlijk niet meer uit kunnen!
    Geniet nog van al het moois daar en neem inderdaad ook af en toe wat rust.
  5. Ludwig:
    3 februari 2020
    Rusten is even belangrijk als fietsen. Bedankt voor jullie telefoontje vandaag. Geniet er daar maar van en voorzichtig he.
  6. Jan Van Campenhout:
    7 februari 2020
    Amaai!!! Al in Laos. Het is daar zoals in Thailand 100 jaar geleden. Geniet van de rust, beer Lao en hun lekker eten. Volg het nieuws over Corona dagelijks goed op. Hier zijn er reeds 25 gevallen. Kan snel veranderen. Hopelijk is het snel onder controle.