Kandy

12 februari 2022 - Maharagama, Sri Lanka

9/2/22

Na een hartelijk afscheid van ons gastgezin, zitten we al om 7.15 uur op onze fiets want het belooft een pittige rit te worden. De eerste 40 km zijn licht heuvelachtig en gaan over een rustige weg langs een rivier. We zijn terug in olifantengebied maar hier worden ze op afstand gehouden door schrikdraad, dit om te voorkomen dat ze de rijstplantages zouden verwoesten. Na 40 km begint het echte werk met beklimmingen van 10% en meer. Onderweg komen we een groep Britse fietsers met begeleiding tegen. Ze hebben dezelfde eindbestemming. Christine vraagt of onze bagage mee kan in de volgwagen maar hier krijgen we geen antwoord op. Dan maar verder afzien in een hitte van 35 graden. we zijn heel blij als we na ruim 80 km onze resort voor 1 nacht bereiken. De groep fietsers logeert hier ook.

10/2/22

we vervolgen onze weg in de bergen naar Kandy. De eerste 30 km rijden we over de drukke A9 om zware beklimmingen te vermijden. Daarna een mooie rustige weg. We komen vele spice gardens tegen. In het straatbeeld zien we nu ook meer moslims.In een drukke stad worden we door een politieagent aangehouden. We moeten ons mondmasker dragen. Normaal dragen we geen masker op de fiets want met de hitte is dit niet uit te houden. Men is hier veel strenger dan bij ons. Het mondmasker wordt overal gedragen, ook buiten. Velen dragen zelf twee maskers. Rond 15 uur komen we toe in het drukke Kandy, 2de grootste stad van Sri Lanka. Onze hotelletje bevindt zich hoog boven de stad. Dit betekent dat we onze fiets naar omhoog moeten duwen. We hebben vanuit ons hotel een prachtig zicht op de stad.

11/2/22

Kandy is een sfeervolle stad met koloniale gebouwen en parken rond een meer met wandelpad. In de tempel van de tand worden de boeddhistische tradities in ere gehouden. Nergens zijn er meer monniken als in Kandy. We bezoeken dan ook de tempel van de tand. Elke dag komen hier duizenden pelgrims offers brengen. Buiten het tempelcomplex staan vele verkopers met lotusbloemen die geofferd worden. De tand die na Boeddha’s verbranding uit de as werd gehaald, werd in 313 na Chr. Vanuit India naar Sri Lanka gesmokkeld. Talrijke verhalen zijn erover in omloop. In de tempel wordt de tand van Boeddha als een relikwie vereerd. Hij wordt bewaard in een reliekkamer op de bovenste verdieping van de tempel. De gelovigen schuiven aan en brengen intussen een offer. Intussen wordt iedereen aangemaand om door te lopen. Er mogen geen foto’s genomen worden.  Een van de opvallendste koloniale gebouwen is het Queen’s hotel dat dateert uit het midden van de 19de eeuw. Oorspronkelijk diende het gebouw als residentie van de Britse gouverneur.

Morgen willen we met de trein naar Nuwara Eliya dat op een hoogte van 2000 m ligt. Omdat fietsen te zwaar is met beklimmingen van 15% willen we dit met de trein doen, welke beschouwd wordt als een van de mooiste treinreizen. We vroegen aan de hoteleigenaar om ticketten te reserveren maar alles is volgeboekt. We gaan dan naar een reisagent wat verder in de straat die ons belooft om rond 4 uur ‘s morgens naar het station te gaan om te proberen gereserveerde ticketten die niet werden opgehaald, te bemachtigen. Om 6 uur krijgen we bericht dat er ticketten zijn voor de trein van 11 uur. We sturen alvast de fietsen met een busje naar ons volgend hotel.

vandaag prachtige treinreis naar Nuwara Eliya. De trein slingert zich door de bergen langs jungle en theeplantages. Het uitzicht is adembenemend. Spijtig genoeg begint het na een tijd te regenen waardoor het mistig wordt. De sfeer op de trein zit er ook direct in. De Sri Lankanen beginnen te zingen en muziek te maken. Aangekomen in ons hotel breken de hemelsluizen open. Hopelijk kunnen we morgen fietsen. We slapen ook voor het eerst onder een deken.

1. Marijke:
    12 februari 2022
    Super gedaan, die zware 80 km naar Kandy! Wat flauw dat jullie bagage niet in het busje mocht😡.
    Sterkte in de kou en regen en geniet van de afdaling.
  2. Henri Sleeckx:
    13 februari 2022
    Ik kan me inbeelden wat een prachtige reis u maakt. Geniet de volgende er nog van!

Groetjes
    Henri
  3. Leonidas Erna:
    13 februari 2022
    Prachtige fotos maar in het echt zal dat wel adembenemend zijn geniet ervan moedig van jullie gr Jozef en Erna
  4. Ludwig:
    14 februari 2022
    Weer een mooi reisverhaal gelezen. Enkele mooie foto's. Hebben jullie de tand van Boeddha gezien? Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen.
  5. Willy lus:
    14 februari 2022
    Kijk er steeds naar uit om verslag van jullie tocht te lezen Het is steeds boeiend en fascinerend Zo te zien wordt het een onvergetelijk deeltje wat jullie nu meemaken. Steeds voorzien van mooie foto s .Geniet ervan Lus en Willy
  6. Ingrid:
    14 februari 2022
    Jullie manier van reizen is elke dag weer een nieuw avontuur. Geniet van de mooie natuur en de fietstochten op eigen tempo.
  7. Rit:
    17 februari 2022
    Het stadje Kandy had beter Tandy geheten -:). Mooie verhalen!