Maandag 6 januari - kunming - Chengjiang

7 januari 2020 - Tonghai, China

Na 2 dagen fietsen in Kunming (4 miljoen inwoners) zijn we aan ons fietsavontuur begonnen. fietsen in  China is “go with the flow”. Voorrangsregels bestaan hier niet, bussen gaan voor op auto’s, brommers en fietsen. Het was een hele klus om Kunming uit te fietsen. Over het algemeen is het hier veilig fietsen. Overal staan houtvuurtjes buiten waar de families omheen zitten om zich te verwarmen. Binnen hebben ze geen verwarming. het avontuur om ‘s ochtend niet te weten waar je ‘s avonds eet of slaapt maakt het alleen maar boeiend. Na een tocht van 75 Km zijn we aangekomen in Chengjiang aan het Fuxian meer.  Veel korte en nijdige hellingen (15%) en veel tegenwind op het einde van de namiddag maakten het enkel maar moeilijker. Hoe verder van Kunming, hoe minder verkeer. Een hotel vinden is niet simpel omdat ze enkel de Chinese benaming gebruiken. Ook in de hotels spreken ze geen woord Engels. Het duurt dan ook een tijdje voor we kunnen inchecken. We stopten aan een 5 sterren hotel om de weg te vragen naar ons gekozen hotel. De bereidwillige manager belde naar de hoteleigenaar die ons kwam oppikken.In elk dorpje dat we tegenkwamen, viel de bouwwoede meteen op. De straten worden goed onderhouden en het is over het algemeen goed fietsen. (Op een paar uitzonderingen na) Morgen fietsen we naar Tonghai, de groentes treek via het Fuxian meer.