Savannakhet - Pakxon (76 km) - Nappong (102 km) - Salavan (76 km)

13 februari 2020 - Luang Prabang, Laos

We vertrekken tegenwoordig tussen 6.30 u en 7 u om de hitte wat voor te zijn. De laatste dagen is het in de namiddag steeds tussen de 36 en 38 graden. We rijden hoofdzakelijk op weg nr. 13 die van het Noorden naar het Zuiden loopt en een soort autostrade is.  Er is gelukkig weinig verkeer. We hebben meer last van overstekende koeien dan van vrachtwagens. Het is een wat saaie weg waar niet zo veel te beleven valt.  De kinderen roepen nog altijd even enthousiast “Sabaidee” en lopen ons dikwijls tegemoet. Als we een school passeren roepen ze allemaal tegelijk. We moeten dan ook een hele dag zwaaien en Sabaidee roepen. ‘s Morgens vroeg zien we de monniken in hun oranje gewaden reeds op pad gaan om offers van de bewoners in ontvangst te nemen.

Tijdens de rit van 102 km ben ik tot overmaat van ramp 3 maal lek gereden, veel tijd verloren en dit in een verzengende rit. We hebben daarna flink doorgefietst om de verloren tijd in te halen. We hadden een leuke guesthouse met nog een koppel Nederlandse  en Canadese fietsers. Altijd leuk om ervaringen te delen. Nappong is een leuk plaatsje dat vooral bekend staat voor de kippen. Deze worden platgeslagen en op de barbecue klaargemaakt. Ook kikkers, vissen en andere dieren worden aan een stokje geregen. Op de weg zien we veel markeringen van dodelijke slachtoffers. Dit wordt getekend (vb. Bij een aanrijding met een koe, wordt een koe getekend).

Vandaag weg 13 verlaten om een omweg te maken naar het Bolaven Plateau. Bolaven verwijst naar de Laven die hier wonen (een ethnische minderheid). De weg wordt al interessanter. Hier in Laos zien we veel suikerriet en cassave. Cassave is een wortel die verwant is aan de maniok. Deze wordt in schijfjes gesneden en op de grond gelegd om te drogen. Hier wordt tapioca van gemaakt. We komen nu ook stilaan in de streek van de koffie.

Salavan werd tijdens de Indochina oorlog volledig verwoest. Hier woont vooral overheidspersoneel.Morgen een korte rit van 30 km en dan gaan we weer wat rusten.

1. Lieve Bultinck:
    13 februari 2020
    Wauw, weer knappe beelden, om van te genieten. Hier is het gemakkelijk spreken vanuit onze zetel, maar in de aanhoudende hitte fietsen en dan zoveel pech hebben: "chapeau" om verder te doen. Veel moed aan jullie beiden!
  2. Ludwig:
    13 februari 2020
    Weer een schitterend reisverhaal.
  3. Mara:
    13 februari 2020
    Regelmatig rusten en drinken bij die hitte is de boodschap!
    Geniet van jullie tocht!
    Knuffel Mara
  4. Willy Verpeten:
    14 februari 2020
    schitterende reis die jullie maken, geniete er daar maar van.
  5. Luc Van Koetsem:
    14 februari 2020
    Theo en Christine, mooie reis met leuke verhalen en knappe beelden !
    We hebben ook een foto'tje op de website van KWB-Hove geplaatst ... http://www.kwb.be/hove ... in afwachting dat we ze met z'n allen mogen zien.
  6. Martine Noels:
    16 februari 2020
    Geniet maar verder van jullie trip. Even aanpassen aan die warmte denk ik. Hier is het een stormweek heel veel wind en zeer zacht van temperatuur. Juist een flinke wandeling gemaakt. Nu zijn we goed uitgewaaid. Dat doet deugd. Groetjes
  7. Jan Hulkenberg:
    17 februari 2020
    Dag Theo en Christine,

Inderdaad zeker naar Champasak gaan en ook maar 4000 islands. Het eiland Don Det is het meest spectaculair. Veel plezier nog.
    Hartelijke groet, Wim en Jan