Terug aan de kust

20 februari 2022 - Galle, Sri Lanka

van 16.2 tot 19.2

We nemen vandaag afscheid van de bergen en dalen af naar Wellawaya. Dit is een spectaculaire afdaling van ongeveer 20 km met vooral in het begin gevaarlijke haarspeldbochten. Daarna wordt het iets minder steil en kunnen we rustig genieten van de afdaling. We stoppen bij een waterval die door de Sri Lankanen bezocht worden. In Wellawaya zijn we bijna op zeeniveau en we voelen direct de hitte. We missen reeds de koelte van de bergen. Vandaag is het poya dag, een boeddhistische feestdag bij volle maan. Veel winkeltjes en kraampjes langs de weg zijn dicht. Het is ook streng verboden om alcohol te drinken die dag. Alcohol wordt enkel verkocht in speciale “beer shops”, dus niet in supermarkten. Vermits we vroeg in Wellawaya zijn, plannen we in de namiddag nog een uitstap naar de boeddha’s van Buduruwagala. Dit zijn prachtig in de rotswand uitgehouwen Boeddha’s. De rots heeft de vorm van een olifant. Het hoogste beeld is 14 m hoog en stelt de Boeddha van de toekomst voor.

Als we vertrekken uit het hotel is er een grote groep schoolkinderen aanwezig. Er wordt hier een soort van overgangsplechtigheid gehouden. Nadien fietsen we naar Embilipitiya. We fietsen een heel stuk langs de drukke A2. Het alternatief is een rustige weg maar dan moeten we 20 km door het Yala nationaal park fietsen. De kans op een ontmoeting met olifanten is hier heel groot, zodat we beslissen om de drukke weg te volgen. Na 30 km kunnen we eindelijk een rustige en landelijke weg inslaan. We fietsen o.a. Langs moerassen met vele watervogels en varanen, die soms 3 meter lang zijn. Wij hebben enkel de kleine varianten gezien. We zien veel kraampjes die buffel yoghurt in aardewerk schoteltjes verkopen. We zien ook de verkoop van siervisjes is plastieken zakjes. We hebben geen hotel gereserveerd en zoeken het Frozen Inn hotel. We hebben veel moeilijkheden om het hotel te vinden in deze drukke stad. Blijkt dat het hotel gesloten is deze dagen. Na 78 km in 33 graden zijn we het dan ook beu. Een vriendelijke restaurantuitbater begeleidt ons naar een iets verder gelegen hotelletje. In het hotel was de zoon die leraar is, examen aan het afnemen van zijn leerlingen.
De volgende dag dalen we verder naar de kust, naar Dikwella. Het is weeral een mooie, rustige weg met het nodige klimwerk. Het is precies de warmste dag van de vakantie. Zelf de Sri Lankanen klagen dat het te warm is. Op het einde rijden we van kraampje naar kraampje om te drinken en even in de schaduw te zitten. Na 58 km zijn we eindelijk in Dikwella en rijden naar onze gereserveerde homestay (booking.com). Ter plaatse vernemen we dat de eigenaar onze reservatie geannuleerd heeft, ten voordele van een ander koppel die 4 nachten blijft. We kunnen hier niet mee lachen. We willen een alternatief zoeken op internet maar dan blijkt dat er geen stroom is. Dit is hier dagelijkse kost. Elke dag wordt de stroom gedurende  ongeveer 1 uur afgesloten. Ten einde raad, beslissen we om zelf op pad te gaan. Iets verder vinden we een leuk hotelletje aan het strand, waar we 3 dagen blijven.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Saskia:
    20 februari 2022
    De zoektocht naar een dak boven je hoofd is eigenlijk de rode draad van jullie vakantie 🤣. Have fun daar!
  2. Marijke:
    20 februari 2022
    Denk je zekerheid te hebben door een leuke homestay te boeken, gaat de eigenaar het annuleren omdat hij aan een ander méér kan verdienen! Nou ja😡! Gelukkig kunnen jullie nu toch op een leuke plek genieten!
  3. Leonidas Erna:
    20 februari 2022
    Lekker rustig genieten aan strand toplocatie daar een mooi reisverhaal weer groetjes
  4. Ludwig:
    20 februari 2022
    Geniet daar maar van de warmte want hier is het heel slecht weer momenteel.
  5. Bie goovaerts:
    21 februari 2022
    haha had die homestay eigenaar geweten dat je op een ander 3 nachten ging verblijven hij had niet geannuleerd.
    Oooh ik geniet van jullie verhalen en kijk uit naar het volgende, zo een avontuur ..En ja ik zou toch ook langs de grote weg fietsen om niet oog in slurf te staan met een olifant...
  6. Willy lus:
    21 februari 2022
    Geniet van het goede warme weer want hier blazen ze ons de broek van ons gat alles wat los zat is weg ,en het blijft nog heel de week stormachtig.Jullie hebben er wat bergritten opzitten en wie heeft de bollekestrui .Zo te zien en te horen bevalt het jullie daar goed.Lus en Willy