Verder zuidwaarts

22 januari 2023 - Hua Hin, Thailand

We vallen in herhaling maar het is hier heerlijk fietsen in de Golf van Thailand: goede wegen, regelmatig afzonderlijke fietspaden, goede accommodatie, lekker eten, een goed voelbaar zeebriesje met de wind in de rug. Wat wil een mens nog meer?

vanuit Hua Hin vertrekken we naar Sam Roi Yot, een klein badplaatsje. Een hele verademing na de drukte van Hua Hin en Cha Am. Vijf kilometer voor onze eindbestemming, komt een auto naast ons rijden en vraagt de bestuurder “Are you Christine?” Het blijkt de gastheer te zijn van onze gereserveerde guesthouse. Daarenboven is het een Belg! Later bezorgt hij ons leuke tips.

Hier nemen we een rustdag en maken van de gelegenheid gebruik om Praya Nakon Cave in een nationaal park te bezoeken. Op weg naar de grot komen we een grote slang tegen. Christine slaat een luide gil en fietst als een pijl uit een boog verder. Nadien nemen we eerst een bootje om de klim naar de grot te verkorten. Daarna wacht nog een steile klim van 500 m hoogte over rotsblokken. Tijdens de klim komen we langstaartmakaken tegen. Puffend en zwetend komen we boven, maar de beloning is groot.

In de grot bevindt zich een koninklijk paviljoen met vier puntgevels. De grot bestaat uit twee zinkgaten. Wanneer het zonlicht vanuit een bepaalde hoek door een zinkgat boven de tempel schijnt, krijg je een mooi licht over de tempel, waardoor een spectaculair en fotogeniek licht ontstaat. Het is een magisch moment. De beste tijd om te bezoeken is dan ook tussen 10 en 11 uur ‘s morgens.

Hier is ook het grootste zoetwatermoeras van Thailand met vele en grote garnaalkwekerijen.

we fietsen verder naar Prachuap Khiri Khan, gelegen in een mooie baai. Onderweg rijden we door een nationaal park, langs ananasplantages… soms fiets je gewoon langs het strand. In Prachuap is een tempel op een berg die ‘s avonds mooi verlicht is. Het is heerlijk flaneren op de strandboulevard. Op het strand laat Theo zijn voeten masseren.

De twee volgende etappes gaan weer naar kleine badplaatsen : Ban Krut en Bang Boet. Op weg naar Ban Krut passeren we Thailand op zijn smalst : 10,9 km. In de verte zien we de bergen van Myanmar.
Hoe zuidelijker we gaan, hoe rustiger de wegen worden.  Soms moeten we de drukke ‘highway 4’ kruisen of een stukje volgen. Gelukkig is er steeds een afzonderlijke rijstrook voor fietsers en brommers.

we zijn nu aangekomen in Bang Boet, een klein vissersdorpje, waar we bijna de enige toeristen zijn. Hier nemen we een rustdag. We worden in de watten gelegd door de eigenares van het hotel met vers geperst fruitsap, fruit en koekjes. We willen naar een ATM maar die is 20 km verder. Ze stelt voor om ons mee te nemen in haar wagen. Het is nu Chinees nieuwjaar maar we merken er weinig van. Af en toe wordt er vuurwerk afgeschoten. Mensen brengen offers naar de tempel.