Verder zuidwaarts

22 januari 2023 - Hua Hin, Thailand

We vallen in herhaling maar het is hier heerlijk fietsen in de Golf van Thailand: goede wegen, regelmatig afzonderlijke fietspaden, goede accommodatie, lekker eten, een goed voelbaar zeebriesje met de wind in de rug. Wat wil een mens nog meer?

vanuit Hua Hin vertrekken we naar Sam Roi Yot, een klein badplaatsje. Een hele verademing na de drukte van Hua Hin en Cha Am. Vijf kilometer voor onze eindbestemming, komt een auto naast ons rijden en vraagt de bestuurder “Are you Christine?” Het blijkt de gastheer te zijn van onze gereserveerde guesthouse. Daarenboven is het een Belg! Later bezorgt hij ons leuke tips.

Hier nemen we een rustdag en maken van de gelegenheid gebruik om Praya Nakon Cave in een nationaal park te bezoeken. Op weg naar de grot komen we een grote slang tegen. Christine slaat een luide gil en fietst als een pijl uit een boog verder. Nadien nemen we eerst een bootje om de klim naar de grot te verkorten. Daarna wacht nog een steile klim van 500 m hoogte over rotsblokken. Tijdens de klim komen we langstaartmakaken tegen. Puffend en zwetend komen we boven, maar de beloning is groot.

In de grot bevindt zich een koninklijk paviljoen met vier puntgevels. De grot bestaat uit twee zinkgaten. Wanneer het zonlicht vanuit een bepaalde hoek door een zinkgat boven de tempel schijnt, krijg je een mooi licht over de tempel, waardoor een spectaculair en fotogeniek licht ontstaat. Het is een magisch moment. De beste tijd om te bezoeken is dan ook tussen 10 en 11 uur ‘s morgens.

Hier is ook het grootste zoetwatermoeras van Thailand met vele en grote garnaalkwekerijen.

we fietsen verder naar Prachuap Khiri Khan, gelegen in een mooie baai. Onderweg rijden we door een nationaal park, langs ananasplantages… soms fiets je gewoon langs het strand. In Prachuap is een tempel op een berg die ‘s avonds mooi verlicht is. Het is heerlijk flaneren op de strandboulevard. Op het strand laat Theo zijn voeten masseren.

De twee volgende etappes gaan weer naar kleine badplaatsen : Ban Krut en Bang Boet. Op weg naar Ban Krut passeren we Thailand op zijn smalst : 10,9 km. In de verte zien we de bergen van Myanmar.
Hoe zuidelijker we gaan, hoe rustiger de wegen worden.  Soms moeten we de drukke ‘highway 4’ kruisen of een stukje volgen. Gelukkig is er steeds een afzonderlijke rijstrook voor fietsers en brommers.

we zijn nu aangekomen in Bang Boet, een klein vissersdorpje, waar we bijna de enige toeristen zijn. Hier nemen we een rustdag. We worden in de watten gelegd door de eigenares van het hotel met vers geperst fruitsap, fruit en koekjes. We willen naar een ATM maar die is 20 km verder. Ze stelt voor om ons mee te nemen in haar wagen. Het is nu Chinees nieuwjaar maar we merken er weinig van. Af en toe wordt er vuurwerk afgeschoten. Mensen brengen offers naar de tempel.

1. Harry en Jolijn:
    22 januari 2023
    Nou Theo en Christine, jullie beleven weer een heel avontuur. Petje af.
  2. Mara:
    22 januari 2023
    Indrukwekkend toch allemaal, wat een avontuur! Genieten is de boodschap
    Groeten het uit een besneeuwd koud Lier brrrr
    Mara
  3. Theo Van der Burght:
    22 januari 2023
    Ja Mara het is een groot avontuur .Nog ongeveer 600 km te doen .Maar met de wilde honden achter ons aan zal het vlug gaan .
  4. Marijke:
    22 januari 2023
    Wat een heerlijke fietsreis! Genieten in Zuid-Thailand!
  5. Ludwig:
    22 januari 2023
    Weer een mooi verhaal van jullie. Het is daar precies ook veel properder dan andere Aziatische landen waar je al geweest bent. Geniet er maar van.
  6. Theo Van der Burght:
    22 januari 2023
    Ja brier veel beter dan bv in Vietnam enz…
    De slang was zeer lang daarom vloog Christine er voorbij. .
    Ze rijden hier links .
  7. Saskia:
    22 januari 2023
    Hoe leuk om vanuit het vriezende België jullie reis te kunnen volgen. Xxx
  8. Ilse Van Wichelen:
    22 januari 2023
    Lijkt mij geweldige reis, Theo!
    Alleen de wegaanwijzingen op de borden lijken mij onoverkomelijk…
    Maar jullie zullen wel een gps bijhebben of kaarten zeker!
    Ben wel jaloers, ziet er een ontspannen manier van reizen uit, geniet er nog van!
  9. Theo Van der Burght:
    22 januari 2023
    Dat is waar Ilse ,maar we volgen met gps op onze telefoons. Maar dan is het nog niet simpel.
  10. Alex vinck:
    22 januari 2023
    ook beetje jaloers dat ik er niet bij ben.... maar je reisblog met foto's is top!
  11. Tom VC:
    22 januari 2023
    Schoon slangske. Theo, kan je die meebrengen want ik heb een nieuwe broekriem nodig.
    Wij zijn ook in die grot geweest, waar die tempel staat. Mooi hé.
  12. Leonidas Erna:
    22 januari 2023
    Zeer mooie fotos en leuk verhaal genieten maar
  13. Lieve Bultinck:
    23 januari 2023
    Prachtige foto's! Schitterend weer! Mooie fietsroutes en snelle benen: dàt is de perfecte combinatie. Geniet ervan.
    Lieve
  14. Nancy De Bie:
    23 januari 2023
    Amaai alles is daar precies wel top 👍🚴‍♀️🚴🏻Geniet er maar van !!!
  15. Henri Sleeckx:
    23 januari 2023
    Geniet ervan! Prachtige foto's van mooie plaatsen.
  16. Leo en Lea:
    24 januari 2023
    Telkens kijken we ernaar uit om jullie reisverhalen te lezen.
    Heel mooie foto’s.
    Geniet ervan maar wees voorzichtig!
  17. Greet en Luc:
    26 januari 2023
    Jullie blijven ons verwonderen ! Geniet er verder van en doe het veilig !
    Groeten uit Hove