Cultuur en geschiedenis

4 februari 2022 - Colombo, Sri Lanka

1/2/22

na een lekker ontbijt in Ceylon Resort vertrekken we voor een korte rit van 40 km naar Anuradhapura, de vroegere hoofdstad van Sri Lanka.
De rit gaat hoofdzakelijk over een hoofdweg met een strook van ongeveer 80 cm dat als fietspad moet dienen. We komen vele boeddhistische tempels en stupa’s tegen. We logeren in een kleinschalig resort met mooie tuin. Zoals gewoonlijk wordt er ‘s avonds heerlijk voor ons gekookt. De oude stad (sacred area) staat op Unesco Werelderfgoedlijst en is de oudste stad van het land. De oude stad ligt aan de oevers van twee kunstmatig aangelegde meren. We bezoeken het uitgestrekte tempelcomplex. Dagelijks komen honderden gelovigen naar deze stad en zijn meestal in het wit gekleed, als teken van respect. In de namiddag brengt de hoteleigenaar ons naar het volgende tempelcomplex in Mihintale, op ongeveer 12 km. Het tempelcomplex van Mihintale staat bekend als de geboortegrond van het boeddhisme en is dus ook een van de belangrijkste bedevaartsoorden van het land. We beklimmen de steile rots via uitgehakte treden. Boven hebben we een prachtig zicht op de weide omgeving.

3/2/22

We vertrekken voor een rit van ruim 90 km naar Dambulla. Het is een schitterende rit over rustige wegen, door natuurgebieden met vele meren. We zien o.a waterbuffels,  vele vogelsoorten, apen. De weg is spijtig genoeg slecht met vele putten, soms onverhard. Overal zijn er wegenwerken, soms met 1 rijvak. De kilometers gaan dan ook traag vooruit waardoor we deze etappe onderbreken na 53 km. We  logeren in een gezellige homestay met vriendelijke gastvrouw. De kamer stinkt naar mottenbollen en de badkamer is heel basic. Deze homestay was bijna twee jaar gesloten omwille van covid.Het lekkere avondeten en ontbijt maken veel goed. We bezoeken nog de Aukana Boeddha, een 12 m hoge Boeddha die uit een rots gehouwen is.

4/2/22

vandaag is het independance day. Overal hangen de vlaggen uit. Het is opnieuw een mooie rit over landelijke wegen maar met weer een heel slecht wegdek. Na 25 km houden we het voor bekeken en nemen de hoofdweg met goed asfalt. De drukte nemen we er bij. Hierdoor komen we reeds om 11 uur toe aan ons gereserveerd hotel. We voelen ons hier niet echt welkom en besluiten om te vertrekken. In dezelfde straat vinden we een kleine homestay met weer zeer vriendelijke gastheren.
Morgen bezoeken we de rotstempels van Dambulla.

1. Jantine:
    4 februari 2022
    Zo fijn om jullie reisverslag te lezen, dat is op zichzelf al een beetje (mee)reizen. Veel respect voor het fietsen hoor!
  2. Saskia:
    Toppie!
  3. Marijke:
    4 februari 2022
    Ha ha, die mottenballen was ik nog vergeten te melden! Maar het eten was inderdaad heel lekker!
    Heel erg leuk om jullie verhaal te lezen!
  4. Saartie:
    4 februari 2022
    Zalig om op deze manier toch een beetje te kunnen meereizen xxx
  5. Ludwig:
    4 februari 2022
    Plezierig om mee te volgen. Op de foto's te zien zijn het inderdaad geen schitterende wegen.
  6. Jan:
    5 februari 2022
    Aan de foto’s te zien nog geen olifanten. Ik herinner mij nog die typische geuren wanneer je door een dorpje komt (gedroogde uitwerpselen van koeien die als bouwstenen gebruikt worden en de doordringende geur van die fameuze vruchten die …..bevorderend zouden werken.)
    Hier is alles nog proper…en het weer slecht!
  7. Mara:
    5 februari 2022
    prachtige foto's, geniet van de mooie natuur daar!
  8. Martin en ria:
    5 februari 2022
    Jullie zijn goed bezig, mooi zo !
    Maar geen enkel kasteel te zien…😉
  9. Theo Van der Burght:
    6 februari 2022
    Vriend Jan van de kuisploeg ben je niet verkeerd met de uitwerpselen van de koeien .In India veel gezien ,maar hier nog niet .Ze maken wel van olifanten mest papier.
    We zien wel
  10. Ilse lambrechts:
    6 februari 2022
    Leuk om zo te volgen en wat een prachtige foto’s ❤️ Ik kijk al uit naar het volgende verhaal x
  11. Willy lus:
    6 februari 2022
    Hier ga je weer een prachtig reisverhalenboek aan overhouden en moestenjullie fietsen er nu nog hun verhalen kunnen bij doen hoe zij gemarteld eb afgepijderd worden dan was het compleet Hou jullie goed en veilig Geniet er verder van Jullie zijn goed bezig en bedankt voor het mooie verslag Lus En Willy