Dambulla en Sirigiya

6 februari 2022 - Sigiriya, Sri Lanka

5/2/22

Dambulla is vooral bekend voor zijn rotstempels. Toen de Tamils de hoofdstad Anuradhapura bezetten, vluchtte de koning naar de grotten van Dambulla om van hieruit zijn hoofdstad terug te heroveren. Hij was zo dankbaar om zijn overwinning  dat hij de grotten liet ombouwen tot prachtige tempels. Aan de voet van de rots staat een moderne gouden tempel. Het is een 30 m hoog vergulde Boeddha, gefinancierd door Japan. In plaats van op de fiets te zitten, beklimmen we nu de vele trappen die naar de vijf tempelgrotten leiden. De grotten bevatten 150 Boeddha beelden en mooie plafondschilderingen en fresco’s.

We genieten van onze gezellige homestay waar we ons thuis voelen. Spijtig genoeg valt na de middag Dambulla zonder elektriciteit. Dit gebeurt hier regelmatig. Heel de dag rijdt de bakker rond in zijn tuktuk en heeft hetzelfde muziekje als de ijsroomverkoper bij ons in Lier. De familie kookt voor ons weer een heerlijke maaltijd. Ze halen alles uit de kast om het naar onze zin te maken. De mensen zijn hier bijzonder gelukkig dat het toerisme weer een beetje op gang komt. ‘S avonds kletsen we gezellig met de gastheer.

6/2/22

vandaag een bijzonder  mooie maar korte rit naar Sirigiya. Sirigiya is vooral bekend om zijn “leeuwenrots” , een steile granietblok die 200 m uit de omringende jungle rijst. De toegangsprijzen voor bezienswaardigheden voor toeristen zijn fors. Je betaalt 30 dollar om de rots te beklimmen.  We besluiten daarom om de minder spectaculaire rots van Pidurangula te beklimmen. Naar het schijnt is dit een zwaardere beklimming en volgens de brochure enkel geschikt voor “fitte” mensen. Onze conditie is dus niet zo slecht voor oudjes van onze leeftijd.

we logeren weeral in een schitterende homestay met tropische tuin en weelderige plantengroei waar langoerapen van boom naar boom slingeren. Het is wat anders als het grijze België.

1. Ouwenbelg:
    6 februari 2022
    30$ voor een beklimming, zelf te doen. Dat is wel wat.

Om dat te verstaan zou je willen weten wat een overnachting kost, of een feestelijke maaltijd.
  2. Marijke:
    6 februari 2022
    Heerlijk weer om jullie verhaal te lezen! We beleven het helemaal opnieuw!
  3. Ludwig:
    6 februari 2022
    Mooi verhaal en enkele prachtige foto's. Ook een mooie homestay amaai.
    Geniet er maar van.
  4. Luc D’Hoine:
    6 februari 2022
    Goed bezig. Interessante verhalen.
  5. Martin en ria:
    6 februari 2022
    ‘Het grijze België’… ? Theo toch, sinds jullie vertrek schijnt hier alle dagen de zon en draait de airco overuren.
    Mooie verhalen waar je nog wat van opsteekt en mooie foto’s. Laat komen…
  6. Willy lus:
    7 februari 2022
    Theo ik denk dat ze u nog gaan bekeren tot een echte boeda Ik zie u hier al zitten op uw balkon Ik denk dat ge hiervoor het ideale uitzicht hebt Ik zie wel aan de prachtige foto s dat jullie aan een heel mooie reis bezig zijn.Geniet ervan Lus. Willy