Van Puttalam naar Wilpattu

31 januari 2022 - Maharagama, Sri Lanka

29 januari

We vertrekken vroeg zonder ontbijt en kopen onderweg Samosas met lekkere tas koffie. We verlaten voor goed de kust om nu landinwaarts te fietsen . De rit verloopt grotendeels over eentonige, drukke wegen. De kilometers gaan dan ook traag vooruit. Een stukje gaat door landelijk gebied maar de weg is dan ook vol met putten en soms onverhard. Soms wordt de weg besproeid om het stof niet te doen opwaaien. De rode aarde zet zich vast op onze banden waardoor we nog trager gaan rijden. We zien kokos, bananen en rijst plantages. Na 80 km in 36 graden bereiken we eindelijk Puttalam. Het is wedding Season. In het eerste hotel is er weer een bruiloft gepland. Dan maar naar het volgende. We vinden uiteindelijk een kleinschalig familiehotelletje met een heel vriendelijk eigenaar die s’avonds heerlijk voor ons kookt. Na het eten zien we een paar werkmannen naar boven verdwijnen met een grote fles whisky in de hand. We houden ons hart vast want we zijn moe en willen slapen. Gelukkig blijft alles stil.

30 januari

We fietsen naar wilpattu nationaal park. Dit is het grootste nationaal park in Sri Lanka. We fietsen over een rustige hoofdweg. De weg wordt stilaan heuvelachtig en het is zeker niet saai.
We komen in olifanten gebied. Gele waarschuwingsborden wijzen op het gevaar van overstekende olifanten. Als fietser ben je immers extra kwetsbaar. Als je een olifant tegenkomt, moet je op veilige afstand stoppen en wachten tot de olifant weggaat. Anders moet je bescherming van een wagen vragen. Gelukkig komen we geen olifant tegen maar wel olifantenmest, hetgeen erop wijst dat ze daadwerkelijk de weg gebruiken. Na 45 km komen we op de weg van het nationaal park. Van onze fietsvrienden kregen we een leuk adresje van een kleine resort aan de rand van het park. De gastvrouw en gastheer doen alles om het ons aangenaam te maken. ‘S avonds wordt er heerlijk gekookt.

Maandag 31 januari

Omdat Christine nog steeds hoest, besluiten we om geen safari te doen maar gewoon wat te rusten. We fietsen wat langs de dorpjes  in de jungle. Ineens komt er een varaan voor onze fiets. Spijtig hebben we hem niet kunnen filmen.Ook leven in dit gebied wilde pauwen, luipaarden, buffels, olifanten, lippenberen en apen .

Morgen (1 / 02 ) fietsen naar Anuradhapura, de vroegere hoofdstad van Sri Lanka.

1. Marijke:
    31 januari 2022
    Vanuit een storm- en regenachtig Nederland krijg ik alweer heimwee.
    Beterschap voor Christine!
  2. Nancy De Bie:
    31 januari 2022
    Daar trouwen ze dan nog met veel volk 😅en veel 😂. Hou het maar voorzichtig want jullie trip ziet er wel avontuurlijk uit 😍
  3. Bie goovaerts:
    31 januari 2022
    Wouw Theo en Christine wat een mooie beelden en verhaal. We kunnen het van hieruit ons niet voorstellen dat er plots een olifant de weg zou oversteken. Maar dat hoort bij jullie avonturiersbloed zeker . Christine verzorg die hoest een beetje goed ... maar met betrouwbare middeltjes he , niet de ene of andere goeroe die je in slaap legt waar je de eerste uren niet meer van wakker wordt... Nog veel succes en fietsplezier, ik kijk al uit naar de volgende verslagen.
  4. Denise Dielen:
    31 januari 2022
    Fijn om te lezen hoe het jullie vergaat. Christine verzorg je goed ! Niet teveel hooi op je vork nemen he! Ik kijk al uit naar het vervolg van het reisverhaal....
  5. Ludwig:
    31 januari 2022
    Mooie foto's. Christine verzorg je maar goed he.
  6. Martin en ria:
    31 januari 2022
    Dag Christine, dag Theo. Het hoesten van Christine terzijde gelaten ziet dat er allemaal prima uit en zo klinkt het ook uit jullie verslag. Doe zo voort dus. Even een tip : ik heb me ooit eens laten vertellen dat een aanstormende olifant kan afgeremd worden door deze plechtig het gedicht voor te lezen 'Jantje zag eens pruimen hangen'. Succes !
  7. Leen:
    31 januari 2022
    Spannend met die wilde dieren in de buurt! Zolang het maar geen dikke spinnen zijn... En de hoge temperaturen zijn jullie ook al gewoon. Nu dat hoestje nog wegkrijgen... Benieuwd naar jullie volgende avonturen. Gogogo Theo en Christine...
  8. Patrick Van Der Linden:
    3 februari 2022
    Veel reisplezier, en geniet.
    Patrick en Karine.