Wilde olifanten

8 februari 2022 - Maharagama, Sri Lanka

Alweer een korte rit van 45 km naar Giritale langs het Minneriya  nationaal park en meer. Meren worden hier tanks genoemd. Een prachtige route, eerst langs een stille weg, nadien langs de drukkere A11. We komen o.a. Kraampjes met gedroogde vis en spice gardens tegen. Overal staan waarschuwingsborden dat er olifanten kunnen oversteken. We zien wel regelmatig olifantenmest. Zouden we ze dan toch tegenkomen? Na ongeveer 30 km verwittigen tegenliggers met lichtsignalen dat er een olifant op onze weg staat. Na ongeveer 200 m zien we de olifant. Een bereidwillige vrachtwagenchauffeur blijft naast de olifant staan en doet teken dat we naast de vrachtwagen voorbij kunnen steken. Nog maar net bekomen van dit avontuur, staat er een tweede olifant langs de kant van de weg. We zijn nu alleen op de weg en stoppen. Na een paar minuten houden we een jeep tegen en rijden naast de jeep voorbij de olifant. We hebben genoeg adrenaline voor vandaag en de rest van de rit verloopt zonder problemen. Op het einde komen we nog grote varanen tegen.

via Booking.com boekten we een kleine homestay in Giritale. Het adres was onbekend voor de gps navigatie. Locals konden ons evenmin verderhelpen. Uiteindelijk twee agenten van de highwaypolitie aangesproken. Zij konden ook niet helpen maar waren wel bereid om voor ons op prospectie te gaan met hun motto. Na tien minuten kwamen ze terug en kregen we een escorte tot voor de deur van de homestay. Samen hebben we dan nog een glas gedronken. We logeren hier bij een vriendelijke familie, een jonge weduwe met twee kinderen. Zij is ook bijna twee jaar dicht geweest wegens de pandemie. Het valt ons op dat dikwijls verschillende generaties in hetzelfde huis wonen. De homestay ligt aan een snelstromend kanaaltje. In bijna elk huis staat een klein altaar met Boeddha beeld.

Een typisch Sri Lankaans ontbijt bestaat uit “hoppers”. Een hopper is een dunne komvormige pannenkoek gemaakt van een deeg van rijstmeel, kokosmelk en gist. Er kan ook een ei worden toegevoegd. Gewoonlijk hoort er nog linzencurry bij. Dunne pannenkoeken met een kokosvulling worden ook dikwijls geserveerd. Het diner is telkens rijst met curry. Dit betekent een kom rijst met een vijftal schaaltjes groenten en kip of vis en pappadums (een soort van kroepoek). We gaan nooit met honger van tafel. We gaan deze reis zeker niet vermageren 😂.

Giritale is de ideale uitvalsbasis om Polonnaruwa (UNESCO werelderfgoed) te bezoeken. We maken het ons gemakkelijk en boeken een tuktuk om deze uitgestrekte ruinestad te bezoeken. Polonnaruwa was van de 9de tot in de 14de eeuw hoofdstad van het Singalese koninkrijk. Nadien vervielen de tempels en andere gebouwen tot ruines; de jungle overwoekerde wegen en monumenten. In de 19de eeuw begonnen Britse archeologen met het blootleggen van de stad, gevolgd door de restauratie.

Morgen begint het echte werk en komen we stilaan in berggebied.

1. Nancy De Bie:
    Een korte rit 45 km 😅 jawade
  2. Mimi Lambert, Lier.:
    8 februari 2022
    Ziet er allemaal heel boeiend en ook nog lekker uit.
    Geniet van jullie avontuur, want hier blijft het weer maar zuur !
    (Vandaag meer dan goedgevulde vergadering gehad met de SAR.)
    Groeten uit Lier.
    Mimi
  3. Rit:
    8 februari 2022
    Heel mooie foto's! Geniet van jullie reis.
  4. Paul:
    8 februari 2022
    Oog in oog met wilde dieren is altijd spannend. Bravo.
  5. Saskia:
    Toppie
  6. Willy lus:
    8 februari 2022
    We hadden beter die twee olifanten met hun slurf gehuurd om de gevels af te spuiten.ze zijn na drie weken bijna klaar met blok c. En b. Af te spuiten nu moeten ze nog behandeld worden.groetjes Lus. Willy hou het veilig en gezond
  7. Marijke:
    8 februari 2022
    Het blijft een spannend avontuur met die olifanten! En dan ben je op de fiets toch wel erg kwetsbaar! Wij hebben op diezelfde route toen ook een olifant gepasseerd.
    Geniet verder nog van de reis!
  8. Ludwig:
    8 februari 2022
    Een prachtig verhaal broer met enkele penibele situaties. Het is boeiend om te lezen met enkele mooie foto's erbij.
  9. Jan:
    11 februari 2022
    Ik lees in jullie verhalen dat ze echt wild zijn,wel spannend wanneer je op de fiets bent! Helemaal anders dan met een jeep op Safari!