19 januari - marktdag in Bac Ha

19 januari 2020 - tt. Bắc Hà, Vietnam

Ons ontbijt vandaag bestaat uit lekkere pancakes met choco en banaan. In de verte zien we reeds de vele kraampjes van de markt. Het is een kleurrijk spektakel waarbij de Bergvolkeren, vooral de Hmong, in grote getallen afzakken naar de smalle straatjes van Bac Ha. Iedere bergstam heeft zijn eigen typische klederdracht. Kleding, tassen, kommen, groenten, fruit, kippen... alles is hier te vinden. Hier is ook een rij met tientallen kappers. Ze zeulen hun spiegel en kappersgerief mee op hun brommer. Ik heb geen enkele kapper op die lange rij werkloos gezien. Tussen de duizenden marktgangers proberen brommers zich luid toeterend een weg te banen. Er worden ook veel kippen verhandeld, veelal hanen. Ze worden gekeurd en nadien worden de poten samengebonden om daarna gewogen te worden.  De beenhouwer rijdt intussen met zijn brommer rond. Het everzwijn ligt op een plank achteraan de brommer.

De eetstalletjes zitten overvol maar het eten in de grote potten nodigt niet direct uit  om te lunchen. Buffels en paarden staan langs de andere kant van het meer. Er worden ook hondjes verhandeld maar deze keer niet om op te eten maar als gezelschapsdier.

Wat in Vietnam veel verkocht wordt, zijn grote Japanse kerselaars. Deze worden met de brommer vervoerd en worden nu vooral verkocht voor Nieuwjaar (zoals bij ons de kerstboom). Rond 13 uur is de markt afgelopen en is de grote drukte voorbij.

Morgen opnieuw de fiets op om hopelijk donderdag Hanoi te bereiken. We kunnen dan Chinees Nieuwjaar vieren.

1. Ludwig:
    19 januari 2020
    Precies geen goed weer daar!
    Als het kan wat meer foto's a.u.b.
    Groetjes
  2. Louis Suy:
    Heel interessant.
  3. Mimi Lambert, Lier.:
    19 januari 2020
    Dank voor de mooie verhalen.In gedachte reizen we met jullie mee !
    Groeten uit Lier.
  4. Martin en ria:
    19 januari 2020
    Heel leuk om jullie zo te kunnen volgen. Maar in jullie voetsporen treden gaan we toch niet doen, daarvoor zijn we te grote watjes 😉. Alle respect voor jullie dus ! A propos, kunnen jullie zo’n Japanse kerselaar meebrengen ? Naast onze lindeboom aan de Barvest is nog wat plaats vrij...
    Geniet er nog van daar en doe verder zoals jullie bezig zijn.
    Groetjes van ons
  5. Theo Van der Burght:
    Das lief.gr.
  6. Ingrid:
    20 januari 2020
    Mooie foto's. Het is weeral een groot avontuur voor jullie. Geniet er daar maar van. Hopelijk wordt het weer wat beter.
  7. Lieve Bultinck:
    20 januari 2020
    Mooi en kleurrijk, een andere wereld dan wij kennen, maar toch alle respect voor het volk. Zeker ook respect en dankbaar voor wat jullie doen: een stukje Azië in beeld brengen. Merci daarvoor. Hier nu volop winter: koud, mist en donker. De nieuwjaarsreceptie bracht wat gezelligheid dit weekend. Vele warme groeten, je buren Emile en Lieve.
  8. Theo Van der Burght:
    Bedankt Lieve en Emile