Laatste dag China en kennismaking Vietnam

18 januari 2020 - tt. Bắc Hà, Vietnam

De laatste dag in China hebben we een tocht van 70 km voor de boeg, weeral langs de Rode rivier. Het is een beetje een eentonige etappe door een arm gebied. Bananenplantages en rubberplantages wisselen elkaar af. De bevolking brengt de trossen bananen naar parkings op de grote weg. Op die parkings staan dan mastodonten van camions te wachten. De bananen worden daar in kartonnen dozen gelegd voor transport. Het is de eerste keer bewolkt en alles lijkt een beetje mistroostig. De grensstad Hekou in China is dan weer een ultramoderne stad. We kregen vandaag 2 politiecontroles en de politieagenten namen de tijd om onze paspoorten over te schrijven. Er hingen ook veel camera’s die ons gedurend flitsten. De grensovergang in Hekou tart elke verbeelding. Honderden mensen staan in lange rijen met enorme pakken te wachten om de grens over te steken. Als westerling mochten we gelukkig direct doorgaan.Wij moeten met de fiets de roltrap op en daarna terug naar beneden. De roltrappen werken niet, dus eerst met de fietszakken naar boven en daarna de fietsen dragen. Na een zorgvuldige paspoortcontrole en de nodige stempels mochten we China verlaten. Daarna terug naar beneden met de kapotte roltrap. Daar waren We in niemandsland. De formaliteiten aan de Vietnamese grens waren eenvoudiger en vlugger opgelost.

We logeerden in de grensstad Lao Cai. Hier in Vietnam verloopt alles chaotischer, minder gedisciplineerd. Er is ook meer lawaai, meer getoeter...

Vandaag naar Bac Ha gereden. Na een rit over een nieuwe weg, door kleurrijke dorpjes, kwamen we aan een splitsing waar we moesten beslissen of we de klim van 27 km met een stijgingspercentage van 10 en meer %, gingen fietsen of met een minibus naar boven. De beslissing was vlug genomen omdat met zware bepakking (18 kg) dit veel te zwaar zou zijn. We zitten nu in een eco homestay in de bergen (900 m). Het is hier prachtig maar zeer koud ‘s avonds. We hebben hier een elektrisch deken gekregen. Sinds onze aankomst in China komen we hier de eerste toeristen tegen. Het is even wennen.... Morgen bezoek aan de zondagsmarkt waar de minderheden uit de bergen hun koopwaren komen aanbieden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mara:
    18 januari 2020
    Zo leuk om jullie verhalen te lezen, wat een onderneming bravo!!!
  2. Saskia:
    👍💪
  3. Leen:
    18 januari 2020
    Hilarisch verhaal zeg...over een kapotte roltrap de grens over. Rare jongens toch, die Chinezen.
    Eerlijk ...ik ben blij dat jullie in Vietnam zijn. Veel vriendelijker volk vind ik. Wel veel vervuiling met hun brommertjes...
  4. Gerrit en Andrea:
    18 januari 2020
    Jullie hebben reeds heel veel mooie elementen gezien. De natuur maakt wel indruk en we vermoeden dat dit voor grote gedeelten van China zo is. Dat je naar de grens toe nog wat meer armoede hebt lijkt ons niet uitzonderlijk. Wie gaat er immers aan een grens wonen? De stap naar Vietnam zal dan wel een echte afwisseling zijn. Lao Cai lijkt ons een deftige stad met goede bestrating, maar daarna zal het opnieuw tussen de velden en waarschijnlijk ook tussen gebergte fietsen worden. Het Chinees dat je hebt geleerd mag je nu vergeten. Pas jullie maar aan aan de nieuwe taal, die je dan wel kan lezen maar best niet uitspreken want het is toch altijd verkeerd. Nog vele aangename dagen gewenst en we blijven jullie verhalen nauwlettend volgen. Hou het veilig en gezond ! GAIA lijkt in China nog wel wat werk te hebben, zo te lezen.
  5. Ludwig:
    Prachtig verhaal broer.
  6. Vermeersch jacques:
    18 januari 2020
    Het is blijkbaar meer dan de moeite ,omdat van zo dicht mee te beleven ,en te zien .
  7. Willy lus:
    23 januari 2020
    Met deze verhalen en boeiende foto,s kan je gerust een boek samenstellen.