De “4”

3 februari 2023 - Nakhon Si Thammarat, Thailand

Sinds een paar etappes volgen we bijna uitsluitend “highway nr 4”, of beter gekend als Phetkasem road. Deze weg is de langste van Thailand (1274 km) en verbindt Bangkok met de grens met Maleisië.

Deze weg valt gewoonlijk wel mee qua verkeer, met uitzondering van de stadjes waar het iets drukker is. Hier en daar zijn er wegenwerken die het fietsen bemoeilijken. Het landschap is mooi maar dikwijls eentonig. We fietsen altijd maar rechtdoor. Het voordeel is dat het snel vooruit gaat, zeker met de wind in de rug. De weg wordt ook steeds meer heuvelachtig naarmate we Phuket naderen. We missen wat avontuur.

We rijden naar het Khao Sok National Park,  één van de mooiste nationale parken van Thailand. In onze roadboek staat dat we een zware beklimming van 6 km mogen verwachten. We hebben geen zin in zoveel klimwerk en gaan bij het busstation informeren naar iemand die ons over de berg wil vervoeren. We vinden een pick up en onderhandelen over de prijs.

Khao Sok bestaat slechts uit 1 straat met bijna uitsluitend resorts, hostels en restaurants. Alles is hier aanwezig voor de Westerse toerist.  Voor ons is het even wennen om zo veel toeristen te zien. Sinds een paar weken hebben we amper Westerse toeristen gezien en waren we dikwijls de enigen in het hotel. We zijn daarom blij dat we het “echte” Thailand hebben mogen beleven, en dus niet enkel het toeristische.

In elk hotel worden diverse uitstappen aangeboden in het nationaal park. We kiezen voor een daguitstap naar het Cheow Larn meer. Na 65 km komen we aan het meer, waar we inschepen in een longtail boot. We varen in smaragdgroen water waar enorme kalksteenbergen boven het water opdoemen. Het is adembenemend mooi. Het park is bedekt met het oudste, groenblijvende regenwoud ter wereld. We bezoeken ook een koraalgrot en doen een korte jungletrekking. Na een paar minuten wandelen zijn we doornat van het zweet en nemen een verkwikkende duik in het 40 meter diepe meer.

We verblijven 3 dagen in een mooie bungalow temidden van een prachtige natuur aan de rand van het park. ‘s Morgens zien we vanuit ons terras een paar apen in de bomen en ‘s avonds genieten we van de geluiden van het oerwoud. Morgen terug op de fiets voor een lange rit met zware beklimmingen….

1. Mara:
    3 februari 2023
    Ziet er weeral wauw uit!!!
    Enjoy
  2. Martine Noels:
    3 februari 2023
    Dat nationaal park met die rotsen in het water is zo mooi!! Geniet ervan en bedankt om het met ons te delen. Grtjs allebei.
  3. Marijke:
    3 februari 2023
    Khao Sok vonden wij één van de mooiste plekken in Thailand! Echt prachtig!
  4. Ludwig:
    4 februari 2023
    Zitten enkele prachtige foto's bij. Geniet er maar van.
  5. Leen:
    5 februari 2023
    Heel mooi, zowel de foto's als de tekst! Dat geeft zin om nog's terug te gaan.
  6. Luc D’Hoine:
    6 februari 2023
    Wat een avonturen, daar moet je jong voor zijn, gelukkig maar.
  7. Willy lus:
    7 februari 2023
    Wat is het er heel mooi, de natuur en de mooie wandelingen, spijtig dat ik dat allemaal niet meer kan! Daarom geniet jullie er maar van , zolang je kan! Knuffel van Luske! 🚴‍♂️🚴‍♀️🥰