4000 eilanden en afscheid van Laos (21 - 24 februari)

24 februari 2020 - Vientiane, Laos

Alvorens de grens over te steken met Cambodja, verblijven we 4 dagen op de 4000 eilanden, de perfecte afsluiter van dit mooie land.

De 4000 eilanden is een rivierarchipel in de Mekong met ontelbare kleine eilandjes, grenzend aan Cambodja. De voornaamste eilanden zijn Don Khong (grootste), Don Som (2de grootste), Don Det en Don Khon.

We verblijven eerst 2 nachten op Don Khong, het grootste eiland en het minst toeristisch. We doen een rondje van het eiland, goed voor 37 km.

Nadien nemen we de overzetboot naar Don Det. Dit eiland is slechts 2,5 km lang en 1 km breed. Don Det is een echt backpackersparadijs met een hippiesfeer. Veel jongeren met dreadlocks, tattoes.....Wij als “oldies on tour” vallen hier een beetje uit de toon maar daar trekken we ons niets van aan.

We gaan met een bootje de dolfijnen spotten. Dit zijn Irrawaddy dolfijnen die met uitsterven bedreigd zijn en op de grens van Laos en Cambodja leven. We hebben geluk en zagen er een paar uit het water springen. Gemiddeld zijn ze ongeveer 2,5 m lang.

Vandaag een fietstochtje langs de eilanden Don Det en Don Khon. We nemen hiervoor huurfietsen omdat we onze banden willen sparen. Het zijn hier allemaal smalle zandweggetjes met putten en stenen. De natuur is hier prachtig en we genieten met volle teugen. Ondanks de vele toeristen is het leven hier nog heel rustig en relax. We wandelen langs de Li Phi watervallen. We zien de overblijfsels van de eerste en enige spoorweg in Laos, gebouwd door de Fransen in 1910.  Laos heeft nu geen spoorweg meer.

Morgen vertrekken we naar Cambodja. We nemen hiervoor de bus omdat we een stuk van 140 km moeten overbruggen, een eentonige en slechte weg zonder overnachtingsmogelijkheden. Nadien fietsen we richting Phnom Penh.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ingrid:
    24 februari 2020
    Jullie hebben weer veel moois gezien en beleefd in Laos. Op nu naar Cambodja. Van de ene nieuwe wereld naar een andere. Toppie wat jullie doen. Geniet er van. Hier in België hebben we de ene storm na de andere. Het enige voordeel daarvan is dat de lucht zuiverder is dan gewoonlijk.
  2. Ruud & Sandra:
    24 februari 2020
    Veel plezier in Cambodja!
  3. Ludwig:
    24 februari 2020
    Mooi verhaal Theo. Altijd interessant om te volgen en jullie gaan veel gezien hebben. IK kijk ook altijd uit naar die verhalen en de bijhorende foto's. Geniet er maar van.
  4. Mara:
    25 februari 2020
    Prachtige foto's, wat een ontdekkingsreis, geniet er nog van!
    Groetjes Mara
  5. Lieve Bultinck:
    27 februari 2020
    Fietsen in het zonnetje, dat maakt ons jaloers. Hier mist, regen en kou, nu ook wat sneeuw... Het is hartverwarmend naar jullie beelden te kijken. Wij genieten er dus ook van. Nog veel fiets- en reisplezier. Groetjes van ons twee.