Ninh Binh - Vinh Loc - Yen Cat

30 januari 2020 - Yen Cat, Vietnam

Gisteren een enerverende fietsdag. Wat een fietstochtje van 70 km moest worden, werd uiteindelijk een rit van 100 km, gewoon door het feit dat we hopeloos verkeerd gereden zijn. Sinds het begin navigeren we met de GSM via Mapsme. Totnutoe geen problemen. Mapsme vond het plaatsje Vihn Loc niet, enkel Vihn Loc  bedrijfskantoor. We hebben dat dan maar ingevoegd, maar dit bleek geen goed idee te zijn, met alle gevolgen vandien. Tot overmaat van ramp bleek de hoteleigenares heel onvriendelijk. Gelukkig maakten we opnieuw kennis met onze Nederlandse vrienden en gingen we samen iets eten. Zo werd het toch nog een gezellige avond. In Vihn Loc geen restaurants maar enkel eetstalletjes waar je op kinderstoelen moet zitten. Het enige dat ze hadden, was Pho (= noedelsoep).

Deze morgen op straat ontbeten bij een bakker. Ze hadden zoete broodjes die ze open snijden en vullen met banketbakkersroom. Het smaakte heerlijk.

Vandaag was blijkbaar een trouwdag. Langs de weg zagen we vele versierde tenten met een foto van het bruidspaar. We werden een paar keer uitgenodigd maar weigerden omdat we vandaag op tijd wilden toekomen in ons hotel. Na 30 km kwamen we op de Ho Chi Minh route die het Noorden met het Zuiden verbindt. Deze weg werd tijdens de Vietnamoorlog dikwijls gebombardeerd. We moeten nu opnieuw regelmatig klimmen en het landschap verandert hierdoor helemaal. We zullen deze route volgen tot aan de grens met Laos. We zijn nu ongeveer 180 km verwijderd van Laos en hopen maandag de grens over te steken.

Het leven herneemt stilaan zijn gewone gang. De scholen zijn nu herbegonnen. Winkeltjes en restaurants heropenen stilletjesaan.

Vanavond gingen we een biertje drinken en een Vietnamees meisje kwam bij ons zitten om haar Engels te oefenen. Haar ouders keken nieuwsgierig toe en filmden alles. In dit deel van Vietnam zijn we weer de enige buitenlanders en zijn we weer een bezienswaardigheid. We moeten dan ook dikwijls op de foto.

Vanavond weer noedelsoep gegeten omdat er niets anders te krijgen was.

1. Mara:
    30 januari 2020
    Wederom een fantastisch verhaal!!!
  2. Marc Mannens:
    30 januari 2020
    Ik kijk telkens "reikhalzend" uit naar een nieuw reisverhaal … wat een onderneming!
  3. Saskia:
    👍👍👍
  4. Ludwig:
    30 januari 2020
    Ik kijk telkens uit naar jullie reisverhalen. Het zijn mooie reisverhalen doe zo maar verder.
  5. Martine Noels:
    31 januari 2020
    Groetjes Theo en Christine vanuit een al even grijs Lier. 👋
  6. Jan Van Campenhout:
    1 februari 2020
    Alleee, bekans in Laos! Wat een trip zeg. Vietnam is wel de moeite denk ik.