Goa, zon, zee en strand

7 februari 2024 - Palolem, India

Wij zijn blij met onze beslissing om niet door te fietsen naar Pune en wat meer tijd door te brengen in Goa. Elke morgen doen we korte fietsritten op rustige, kleine wegen. Het is dan ook nog relatief koel. Goa is heel groen en er is dan ook geregeld schaduw. Het leven is hier heel relaxt. Alles herinnert ons aan Portugal.

Ook op het appartementscomplex voelen we ons meer en meer thuis. We ontmoeten geregeld buren van onze vrienden en worden dan uitgenodigd voor een babbel en drankje. Wij zijn hier gekend als “the  Belgian cyclists”. Wij ontmoeten o.a. een interessant ouder koppel, auteurs van het boek “the bicycle diaries”. Het boek beschrijft de avonturen van 12 Indische fietsers (pioniers) die tussen 1923 en 1934 in alle werelddelen gefietst hebben en dit in dikwijls extreme omstandigheden.  Dit koppel is pas beginnen fietsen als ze gepensioneerd waren. Zij was professor in de geschiedenis en is kunstenares en schrijfster. Hij is journalist, schrijver en filmrecensent. Ze organiseren ook filmfestivals over films die over fietsen gaan (ReelsOnWheels) We worden bij hun op de koffie uitgenodigd. Ze wonen in een prachtig, oud en authentiek Portugees huis, omgeven door een prachtige tuin met zwembad. In juni zijn ze uitgenodigd om in Frankfurt en Gent (velocity) hun boek voor te stellen. Het is een erg inspirerend koppel. Wij krijgen een gesigneerd exemplaar van hun boek.

Wij fietsen o.a. naar het mooie dorpje Chandor, ooit de hoofdstad van Goa. Chandor is vooral gekend voor zijn oude, Portugese huizen, heritage homes. We bezoeken eerst het Braganza House en krijgen een rondleiding van een van de nazaten van de familie. Het huis werd gebouwd in 1576. Het is tevens het grootste Portugese huis in Goa. De grond werd door de koning van Portugal aan de familie geschonken. De familie bouwde dan een enorm huis, later gescheiden in een westelijke en oostelijke vleugel wanneer het huis geërfd werd door twee zusters. Het huis is prachtig, overal waardevolle gebruiksvoorwerpen uit China, Japan…, mooi houtsnijwerk, kroonluchters uit België (Val Saint Lambert), Venetiaans glas enz. De foto’s spreken voor zich.

Nadien bezoeken we het “Fernandez House” . We worden rondgeleid door mr. Fernandez. Het huis is iets minder indrukwekkend dan het Branganza huis, maar toch de moeite waard. Het eerste gedeelte van het huis is ook 500 jaar oud. Via een kleerkast was er een geheime tunnel die naar beneden naar de rivier liep. Deze werd gebruikt om aan de vijand te ontsnappen.

Na een week te hebben doorgebracht op het appartement is het tijd om terug op stap te gaan. We vertrekken naar Panji, de hoofdstad van Noord Goa.

1. Marijke:
    7 februari 2024
    Dit alles klinkt als een hartstikke leuke, relaxte vakantie. En wat inspirerend om deze auteurs te ontmoeten in Goa! Erg leuk!
  2. Mara:
    7 februari 2024
    Fantastisch toch, wat leuke avonturen zijn dat👍🏻👍🏻👍🏻
  3. Henri Sleeckx:
    Dear Belgian Cyclists....

Ik ben ervan overtuigd dat jullie genieten van de reis.
  4. Alex vinck:
    7 februari 2024
    Wanneer beginnen jullie zelf aan een boek over jullie reizen per fiets? jullie hebben verhalen en foto's, dus de ingrediënten voor een boeiend reisboek zijn er zeker! Geniet verder van jullie avontuur in India!
  5. Saartie:
    7 februari 2024
    Goeie beslissing idd en toch veel andere ervaringen en indrukken in de plaats gekregen
  6. Martin en ria:
    Mooie reportage, alweer 👍
    Enneuh, voor zover ik kan vaststellen is er in onze ingemaakte kasten geen tunnelingang voorzien. Spijtig…
    Zet jullie geweldige tocht veilig verder.
  7. Lieve Bultinck:
    8 februari 2024
    Alweer interessante ontmoetingen en beeldmateriaal: top! We genieten weer... breng de zon mee aub!
  8. Elly:
    8 februari 2024
    Leuk weer om jullie verhaal te lezen en de foto’s erbij te bewonderen. Goed om te lezen dat jullie genieten! En wat ontmoeten jullie veel bijzondere mensen! Geniet lekker verder. Doen jullie goed!
  9. Ludwig:
    8 februari 2024
    Terug een mooi verhaal. Geniet er daar maar van.

Jouw reactie