Goa, zon, zee en strand

7 februari 2024 - Palolem, India

Wij zijn blij met onze beslissing om niet door te fietsen naar Pune en wat meer tijd door te brengen in Goa. Elke morgen doen we korte fietsritten op rustige, kleine wegen. Het is dan ook nog relatief koel. Goa is heel groen en er is dan ook geregeld schaduw. Het leven is hier heel relaxt. Alles herinnert ons aan Portugal.

Ook op het appartementscomplex voelen we ons meer en meer thuis. We ontmoeten geregeld buren van onze vrienden en worden dan uitgenodigd voor een babbel en drankje. Wij zijn hier gekend als “the  Belgian cyclists”. Wij ontmoeten o.a. een interessant ouder koppel, auteurs van het boek “the bicycle diaries”. Het boek beschrijft de avonturen van 12 Indische fietsers (pioniers) die tussen 1923 en 1934 in alle werelddelen gefietst hebben en dit in dikwijls extreme omstandigheden.  Dit koppel is pas beginnen fietsen als ze gepensioneerd waren. Zij was professor in de geschiedenis en is kunstenares en schrijfster. Hij is journalist, schrijver en filmrecensent. Ze organiseren ook filmfestivals over films die over fietsen gaan (ReelsOnWheels) We worden bij hun op de koffie uitgenodigd. Ze wonen in een prachtig, oud en authentiek Portugees huis, omgeven door een prachtige tuin met zwembad. In juni zijn ze uitgenodigd om in Frankfurt en Gent (velocity) hun boek voor te stellen. Het is een erg inspirerend koppel. Wij krijgen een gesigneerd exemplaar van hun boek.

Wij fietsen o.a. naar het mooie dorpje Chandor, ooit de hoofdstad van Goa. Chandor is vooral gekend voor zijn oude, Portugese huizen, heritage homes. We bezoeken eerst het Braganza House en krijgen een rondleiding van een van de nazaten van de familie. Het huis werd gebouwd in 1576. Het is tevens het grootste Portugese huis in Goa. De grond werd door de koning van Portugal aan de familie geschonken. De familie bouwde dan een enorm huis, later gescheiden in een westelijke en oostelijke vleugel wanneer het huis geërfd werd door twee zusters. Het huis is prachtig, overal waardevolle gebruiksvoorwerpen uit China, Japan…, mooi houtsnijwerk, kroonluchters uit België (Val Saint Lambert), Venetiaans glas enz. De foto’s spreken voor zich.

Nadien bezoeken we het “Fernandez House” . We worden rondgeleid door mr. Fernandez. Het huis is iets minder indrukwekkend dan het Branganza huis, maar toch de moeite waard. Het eerste gedeelte van het huis is ook 500 jaar oud. Via een kleerkast was er een geheime tunnel die naar beneden naar de rivier liep. Deze werd gebruikt om aan de vijand te ontsnappen.

Na een week te hebben doorgebracht op het appartement is het tijd om terug op stap te gaan. We vertrekken naar Panji, de hoofdstad van Noord Goa.