Goa komt in zicht

26 januari 2024 - Kadwad, India

Na een leuk verblijf in een homestay in Kumbla nemen we met spijt afscheid van onze host. Hij rijdt voor met de scooter om ons naar de hoofdweg te brengen. Deze keer geen zware beklimmingen meer zoals de dag voordien. Hij wil ons nog eerst zijn huis laten zien en samen met zijn vrouw drinken we nog een kopje koffie. Na de nodige selfies en foto’s kunnen we eindelijk onze weg vervolgen naar Mangalore. Op 10 km van Mangalore verlaten we definitief Kerala en rijden we Karnataka binnen. We moeten eerst door een soort “payage” maar fietsers kunnen zo doorgaan. De wegen in Karnataka zijn merkelijk beter, hier geen wegenwerken. Hoe meer we Goa naderen, hoe minder verkeer. We voelen ons een pak veiliger. Er is doorgaans een smalle, afzonderlijke rijstrook voor brommers. Probleem is dat ze dikwijls tegengesteld rijden. Wij vloeken dan en gesticuleren dat ze moeten uitwijken maar ze geven geen krimp en blijven gewoon verder rijden. Besluit: wij moeten uitwijken. Enkel in de steden is het nog alle hens aan dek en komen we ogen te kort.

We bereiken vlot Mangalore, een van de grootste steden van Karnataka. We nemen onze intrek in een hotel, aanbevolen door de Lonely Planet. Hier niets dan vergane glorie, van buiten lijkt alles ok maar binnen wordt er niets meer gedaan aan restauratie en opfrissing. De muren zijn vuil, gordijnen kunnen dringend een wasbeurt gebruiken. In de badkamer is schimmel alom tegenwoordig. Dit geldt voor vele hotels waar geen Westerse toeristen komen. Warm water is hier ook dikwijls een zeldzaamheid. We vernamen nu dat er dikwijls enkel warm water is in de voormiddag. Vermits we elke dag om 6.45 uur vertrekken missen we spijtig genoeg onze warme douche. Het is niet altijd kommer en kwel, we hebben ook soms goede hotels en homestays. We kunnen nog altijd genieten😊 .

Bij het verlaten van het hotel in Mangalore is er in de lobby een Hindu ceremonie aan de gang. Een vijftal mannen in ontbloot bovenlijf zitten op een matje te bidden. De grond ligt bezaaid met offergaven, zoals schelpen van kokosnoten, bloemen, fruit, wierook… De kokosnoten worden in brand gestoken. Nadien beginnen ze te zingen en muziek te maken. We wilden nog eerst een kopje koffie drinken maar maken dat we weg zijn.
Onze volgende stop is de tempelstad Udupi, bekend voor zijn Krishna tempel uit de 13de eeuw.  De tempel is omgeven door 8 kloosters. Het is aangenaam om hier langs te slenteren tussen de honderden gelovigen. We worden aangesproken door een Deens koppel, vurige aanhangers van hare Krishna. We zouden ons bevrijd moeten voelen na het bezoek aan deze tempel. Blijkbaar is 22 januari een feestdag voor de hindoes en iedereen rijdt hier met een oranje vlag. Ook de straten zijn versierd met oranje vlaggen. We wanen ons even in Nederland. Onder de baan worden er geregeld bommetjes tot ontploffing gebracht en we schrikken ons rot. ‘s Avonds worden we getrakteerd op vuurwerk.

In Kundapura nemen we op goed geluk een kamer 7 km buiten de stad. De buitenkant ziet er veelbelovend uit. De kamers zijn basic maar proper. Na dat we hebben ingecheckt merken we dat er geen internet is. Dat is balen. We zien het ook niet zitten om 7 km terug te rijden. We merken nu pas hoe afhankelijk we zijn van moderne media. Dus geen route voorbereiden, geen hotel boeken…

De volgende ochtend zijn we weer vroeg weg, zonder hotelreservering. We gaan naar Murdeshwar en vinden gemakkelijk een hotel aan de beach. Murdeshwar is weer een pelgrimsstadje, bekend voor zijn Shiva standbeeld dat uitkijkt op de Arabische zee. Het is weer een heel kleurrijke bedoening met overal kraampjes met veel prullaria en offergaven. ‘s Avonds is alles heel sfeervol verlicht.

Het valt op dat  er in Karnataka veel meer bars zijn waar men alcohol kan kopen en drinken. Men kan daar ook eten maar de mannen die bier drinken zitten in een afzonderlijke ruimte. Daarnaast is er gewoonlijk een family room. Vermits we ‘s morgens altijd vroeg weg zijn, ontbijten we aan een eettentje. Ons ontbijt bestaat meestal uit Masala dosa, een knapperige pannenkoek met gekruide aardappelen. We snakken wel eens naar een eitje, maar dat kennen ze hier niet. De meeste restaurants hier in het Zuiden zijn hoofdzakelijk vegetarisch en we hebben geen behoefte aan vlees.

We willen naar Gokarna omdat hier mooie stranden zijn en het een heilige stad is met heel oude tempels. We hebben echter geen hotel gereserveerd en belanden uiteindelijk in Kumta. We hebben een mooie bungalow op het strand. Het is een heerlijke plek met bijna niemand op het strand. We willen ons verblijf met 1 nacht verlengen maar dat gaat niet. Indiërs hebben blijkbaar een verlengd weekend en alle accommodaties zijn volgeboekt, ook in Gokarna waar we morgen naartoe gaan. Op booking.com is er niets te vinden. We nemen het risico en gaan morgen zelf op zoek naar een hotelkamer. Benieuwd of we iets gaan vinden….. wordt vervolgd.

1. Marijke:
    26 januari 2024
    Dank voor jullie mooie verhaal. Het is één groot avontuur! Lastig dat er Hindu-feestdagen zijn en dat het dan zo moeilijkheid om accommodatie te vinden. Ik vind jullie erg dapper en avontuurlijk!
  2. Mara:
    26 januari 2024
    Altijd zo leuk om te lezen, ik zou het niet durven! Geniet ervan en pas goed op mekaar 🍀👋🏻
  3. Paul:
    26 januari 2024
    Zeer spannend. Benieuwd of jullie morgen op het strand moeten slapen.
  4. Nancy De Bie:
    26 januari 2024
    Wat een avontuur weeral . Zou het niet durven . Succes , maar het lukt jullie wel . Grtjs nancy
  5. Ludwig:
    26 januari 2024
    Mooi spannend verhaal. Geniet van deze mooie fietstocht.
  6. Henri Sleeckx:
    26 januari 2024
    Hopelijk hebben jullie een hotelkamer kunnen boeken...
    Geniet nog verder van de reis.
    Grtjs
  7. Bart Van Tongelen:
    27 januari 2024
    Fijn om jullie zo te volgen. Hopelijk lukt het om een hotelkamer te boeken.
    Fijne reis nog!
    Grtz
  8. Bie:
    28 januari 2024
    Wouw wat een reis !! Dat doen er veel jullie niet na hoor !!
    Spannend ..of jullie dan toch op t strand hebben moeten slapen ..
    En ja zonder internet zijn we niet veel meer waard hé.. allee als persoon wel maar zelfs aan de andere kant van de wereld kan je niet veel meer .. nog een veilige reis en zorg goed voor elkaar hé
  9. Ann:
    28 januari 2024
    Jullie zijn toch straffe gasten hoor. Zo een reis doen er jullie echt niet veel na volgens mij. Wel leuk dat wij dit alles zo goed kunnen volgen waarvoor dank. Mooie en vooral spannende verhalen telkens. Hou het veilig hé!
  10. Jan:
    30 januari 2024
    Het is daar echt wel een totaal andere wereld dan hier bij ons , en de manier waarop jullie reizen is de beste manier om dat te ervaren! Je moet er wel wat voor over hebben om hier ( tijdelijk ) afstand te doen van ons luxeleventje hier maar ik denk dat het zeker de moeite is.. Ik heb deze morgen nog even aan jullie gedacht bij het verorberen van mijn tikkeneitje dat Ellen voor mij had klaargezet...
    Nog goede reis verder!
  11. Saskia:
    31 januari 2024
    Fijn om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Nog veel plezier xxx
  12. Denise Dielen:
    13 februari 2024
    Ikzelf zou het niet doen maar ik vind het zo fijn om jullie reisverhaal te lezen. Ik reis graag en liefst nog veel meer maar minder ver. Het is interessant en leerrijk wat jullie beschrijven. De luxe die jullie af en toe ervaren zal wel deugd doen. Ik kijk ook altijd uit naar de foto's. Nog een fijne reis gewenst en geniet ervan.

Jouw reactie