Genieten in Goa

15 februari 2024 - Orlim, India

Na een weekje in Carmona zijn we weer klaar om te vertrekken. We gaan naar Panaji, de hoofdstad van Noord Goa, om van hieruit de streek te verkennen. De eerste kilometers gaan vlot over rustige en schaduwrijke wegen. Na een tijdje moeten we noodgedwongen de highway NH66 op. We fietsen kilometers onder de brandende zon zonder mogelijkheid om onze voorraad water aan te vullen. Uiteindelijk moeten we over een ultramoderne en kilometerslange hangbrug, zonder uitwijkmogelijkheden. Juist op tijd kunnen we de highway verlaten en vinden een drankstalletje. We drinken minstens een liter water alvorens de steile afdaling naar Panaji in te zetten.

We verblijven 3 dagen in een guesthouse bij een vriendelijke apothekersfamilie. Panaji heeft een oude, pittoreske wijk met felgekleurde Portugese huizen, leuke restaurantjes, cafeetjes… Het is prettig om door de smalle straatjes te slenteren. Het centrum wordt gedomineerd door een parelwitte kerk die hoog boven de straten uitsteekt. De kerk dateert van 1619 en vroeger was Panaji de eerste haven die de Portugese zeelieden aandeden om in de kerk hun dank te betuigen voor een veilige overtocht.
Van hieruit doen we een uitstap naar Old Goa, eens de hoofdstad van Goa. Tussen de 16de en 18de eeuw was de populatie van Oud Goa zelf groter dan die van Londen of Lissabon. Een uitbraak van malaria en cholera maakte echter een einde aan deze glorietijd. De hoofdstad verhuisde definitief naar Panaji. Old Goa is bezaaid met kerken, kathedralen, kloosters….We bezoeken o.a. de basiliek van Bom Jesus die het stoffelijk overschot van Sint Franciscus Xaverius bevat. Deze wordt bewaard in een mausoleum in een glazen kist. Daarnaast bezoeken we nog de Se kathedraal die met een lengte van 76 m de langste is van Azië. Met een ferry steken we over naar het eilandje Divar. Hier is het heerlijk fietsen met bijna geen verkeer.

Na Panaji keren we terug naar ons vertrouwde appartementje. Onze dagen kennen een zekere routine. ‘s Morgens maken we eerst een lange strandwandeling voor het ontbijt en daarna fietsen we telkens ongeveer 30 km. Na de middag is het platte rust op het strand.
In Kerala werden we geïnterviewd door een journalist van NFAPost. Deze is contact blijven zoeken en is nu in Goa voor de internationale energieweek waar vertegenwoordigers van heel de wereld aanwezig zijn. Hij wil ons nog eens ontmoeten en we spreken af aan de ingang van het appartementcomplex. Ze zijn met drie man, o.a. met cameraman. Hij wil een uitgebreid verhaal aan ons wijden in zijn krant. Het interview wordt opgenomen op het strand. Na ongeveer een uur nodigen zij ons nog uit om een pint te pakken. De journalist heeft grootse plannen. Hij wil volgend jaar in Bangalore met de steun van de Belgische ambassade een Belgisch-Indisch fietsfestival organiseren. Benieuwd of hier iets van in huis komt…. Het is carnaval en dit wordt in Goa gevierd gedurende een 3 daags festival. In verschillende steden zijn er optochten met praalwagens en heel veel muziek. Wij zien hier voornamelijk Britten en Russen die hier komen overwinteren. Het valt op dat de lokale bevolking moeite doet om een mondje Russisch te spreken. Russen kunnen of willen geen Engels praten. Opschriften en menukaarten zijn dikwijls in het Russisch. Wij storen ons hieraan maar het is tenslotte hun broodwinning en de Russen verzetten veel, vooral als het om alcohol gaat,

We fietsen ook nog een voormiddag met het schrijverskoppel van “bicycle diaries”. Zij kennen alle binnenwegen en het wordt een prettige fietstocht langs smalle baantjes waar praktisch geen verkeer is. In juni komen ze naar België , ( Velo City in Gent ) o.a. om hun boek voor te stellen en zij om haar schilderijen tentoon te stellen.Morgen is het Valentijn en gunnen we ons een riviercruise. Met een catemaram varen we over de Sal rivier en glijdt het leven langs de oevers aan ons voorbij. Het is heerlijk ontspannen. De bemanning bereidt intussen de lunch, bestaande uit seafood en een enorme vis die in stukken wordt verdeeld. Je mag onbeperkt alcohol drinken, cocktails, bier, whiskey…. Dit is allemaal inbegrepen in de prijs van 12 euro pp. Onnodig te zeggen dat het alcoholverbruik stevig naar omhoog gaat. Op het einde wordt er nog gezongen en gedanst. Een geslaagde afsluiter van ons verblijf in Goa.

1. Vermeersch jacques:
    Mooi verhaal
    👍
  2. Luc D’Hoine:
    15 februari 2024
    Weer een heel leuk verhaal Christine & Theo. Blijf verder samen genieten.
  3. Elly:
    15 februari 2024
    Fijn dat er na de Highway ook leuke, rustige fietsroutes zijn. Want daar komen jullie voor! En voor het lekkere eten natuurlijk.
  4. Marijke:
    15 februari 2024
    Worden jullie straks de ambassadeurs voor de Belgisch-Indiase fietstocht? Of VIP-gasten op uitnodiging van de Indiase regering?
    Het is mooi in Goa en volgens mij ook best wel relaxt.
  5. Mara:
    15 februari 2024
    Wederom zalig om te lezen! Geniet er met volle teugen van!
    Groetjes Mara
  6. Henri Sleeckx:
    15 februari 2024
    Leuk om lezen. Lekker luieren en nog riviercruise er boven op...

Vr grtjs

Rik Sleeckx
  7. Martin en ria:
    15 februari 2024
    👍 Alweer heel mooi beschreven en voorzien van passend beeldmateriaal. Enneuh, het is maar een ideetje, hoor, maar kunnen jullie er niet voor zorgen dat onze jaarlijkse cycling diner deze keer plaats heeft in de regio Old Goa ? Zó moeilijk kan dat toch niet zijn, toch ?… 😉
    Groetjes van Ria en Martin
  8. Theo Van der Burght:
    16 februari 2024
    Martin,daar kan over gepraat worden.Het is hier heerlijk vertoeven .Moet er een rivier cruise bij ? Laat maar iets weten.
  9. Ludwig:
    15 februari 2024
    Prachtig verhaal en mooi om te lezen proficiat.
  10. Bart Van Tongelen:
    16 februari 2024
    heel leuk om te lezen en jullie te volgen. Geniet er nog van!
  11. Bie:
    18 februari 2024
    Wouw lijkt daar wel de hemel.op aarde ! Altijd leuk om jullie avonturen te volgen ..en ik.kan me der nu iets bij voorstellen hoe t leven daar is voor fietsende toeristen . GENIET er nog maar van !

Jouw reactie