We zijn er aan begonnen met een dag vol stress

9 januari 2024 - Ayyampuzha, India

We hebben voor onze fietsvakantie opnieuw voor India gekozen.  De reden hiervoor is dat we tijdens deze reis onze Indische vrienden in Pune willen bezoeken. We  starten in het zuiden en fietsen dan naar Goa om vervolgens te eindigen in Pune en terug te vliegen via Mumbai.

Onze eerste dag verliep stressvol. Het begon al in Lier. Onze fietsen pasten niet in het minibusje. Normaal verloopt alles zonder problemen maar nu hadden ze een reservebusje gestuurd. Na veel gemanoeuvreer konden de deuren dicht. In Zaventem bleek er niet veel volk te zijn voor het inchecken. We dachten dan ook dat alles vlot ging verlopen. Niets was minder waar. Bij het overhandigen van de documenten keek de bediende bedenkelijk naar ons visum. We kregen te horen dat ons visum niet in orde was omdat foto en QR code ontbraken. Onze bloeddruk ging snel naar omhoog want vertrekken ging niet zonder het officiële document. De verantwoordelijke van Qatar Airlines werd erbij geroepen. Deze man was zo vriendelijk om ons uit te nood te helpen. Hij ging op zijn laptop proberen om het juiste document af te drukken. Maar dat verliep ook niet van een leien dakje omdat er internet problemen waren. Na een half uurtje kregen we eindelijk het verlossende document. We konden vertrekken. Intussen had er zich achter ons een lange rij gevormd.

Bij aankomst in Cochin moesten we eerst door de immigratie. Hier waren we getuige van bureaucratie ten top. We moesten meer dan een uur aanschuiven. De onvriendelijke beambten deden alles op een enerverend tempo. Er wordt een foto genomen, vingerafdrukken genomen en alle documenten worden kritisch bekeken. Nadien wordt alles nog manueel ingevoerd. “Welcome in India” . Gelukkig stond onze taxichauffeur ons nog op te wachten. Door deze vertraging kwamen we in de drukke ochtendspits. Het verkeer zat muurvast. Onze chauffeur nam een andere weg waardoor we uiteindelijk de veerboot moesten nemen naar onze homestay in Fort Cochin. “In de lucht, te land, te water en met de velo”

We logeren bij een vriendelijke en behulpzame familie. De namiddag wordt besteed aan het uitpakken van de fietsen en terug in elkaar te steken. Op het eerste zicht is er geen schade. Na een kort ritje ondervindt Theo problemen met het voorwiel waardoor hij over de weg hobbelt. We gaan op zoek naar een fietsenmaker. Eerst komen we bij een winkel die fietsvakanties aanbiedt. De technieker is spijtig genoeg op trip. De vriendelijke eigenaar telefoneert voor ons naar een andere fietswinkel. We kunnen er nog terecht maar de winkel bevindt zich 5 km  verder. Een jonge gast rijdt ons voor met de scooter. Uiteindelijk wordt het probleem opgelost voor 3 euro. Doodmoe kruipen we om 20 uur in ons bed.

We hebben 5 jaar geleden ook in Fort Cochin gelogeerd en besluiten daarom slechts één nacht te blijven. Cochin is de plaats waar Vasco da Gama in 1524 gestorven is en begraven werd in de Francis Church. Na 14 jaar werd zijn stoffelijk overschot overgebracht naar Lissabon. Enkel zijn grafsteen is nog te bezoeken. Fort Cochin is een gezellig stadje met veel Portugese en ook Nederlandse invloeden, getuige hiervan de mooie koloniale gebouwen en “Dutch cemetery” . Cochin is ook het centrum van de specerijenhandel.

Om te bekomen van de vlucht en te wennen aan de hitte (32 graden en vochtig) fietsen we 50 km zuidwaarts naar Marari beach. Hier logeerden we ook 5 jaar geleden bij een supervriendelijke familie. Het is een prettige rit die grotendeels langs de beachroad loopt. In Kerala (provincie) wonen er veel katholieken. (Zo ook eigenaars van onze eerste homestay). We komen dan ook veel kerken tegen en zelfs een basiliek. Overal langs de weg wordt er vis verkocht en zien we kleurrijke vissersbootjes en Chinese vissersnetten. Deze Chinese vissersnetten zijn typisch voor deze regio en een toeristische attractie. De eerste visnetten werden door Chinese handelaren gebouwd tussen 1350 en 1450. De visnetten worden manueel neergelaten en opgehaald via een mechanische installatie bestaande uit voornamelijk zware tegengewichten met behulp van mankracht. (Zie foto)
In Marari komt Prajeesh (eigenaar homestay) ons tegemoet in zijn tuktuk. Het is een blij weerzien en hij herkende ons onmiddellijk. Hier worden we oa verwend met heerlijk “homemade” eten. We gaan er van genieten.

1. Mara:
    Super, geniet ervan!
  2. Alex vinck:
    9 januari 2024
    Geniet van de reis, we volgen jullie met plezier!
  3. Lieve Bultinck:
    9 januari 2024
    Spannende start, maar geniet vanaf nu met volle teugen. Wij krijgen geen 32 graden, noch homemade juice... alleen water en ijs. Groetjes
  4. Ludwig:
    9 januari 2024
    Kan het goed geloven dat jullie stress hadden, wat een gedoe. JUllie zijn er veilig geraakt geniet er nu maar van.Ik zie uit naar jullie reisverhalen.
  5. Denise Dielen:
    9 januari 2024
    Weer op pad ! Geniet van iedere dag, veel plezier. Voor jullie puffen van de hitte en wij bibberen van de kou (het is nu eenmaal winter....)
  6. Marc Van der Burght:
    9 januari 2024
    Oei, al een spannend verhaal ! maar met goeie afloop, gelukkig...
    Geniet van jullie reis. Groetjes, Ann en Marc
  7. Saskia:
    9 januari 2024
    Jawadde het avontuur begon al snel.
  8. Jan:
    Hallo Theo en Christine,
    Bewondering dat jullie al die stress en gedoe aankunnen, maar de tweede dag ziet er al
    heel wat beter uit!
    De mooie reiservaringen doen al gauw de miserie op de luchthavens en de grensposten vergeten...
    Al benieuwd naar het volgende avontuur!
    Hier is het weer (zeer) koud en droog ( behalve in de parking..)

groeten ,
    Jan en Ellen.
  9. Nancy De Bie:
    9 januari 2024
    Hoeves dat spreekwoord nu weer .. eind goed al goed!!! Dus moeilijk begin maar als het einde maar goed is ❤️ ik ga jullie weer volgen ( heb tijd nu hé) Grtjs Fred&Nancy
  10. Paul:
    9 januari 2024
    hallo hallo Christine & Theo, Naar India gaan met de fiets is altijd een beetje avontuur. Geniet van het avontuur en jullie fietsvakantie. Wij volgen jullie blog. Groetjes, G&P
  11. Luc D’Hoine:
    9 januari 2024
    Wat een straf begin; de rest van de reis kan alleen maar minder stressvol zijn. Geniet van de zomerse temperaturen.
  12. Ann:
    9 januari 2024
    Beste Christine en Theo, echt bewonderenswaardig dag jullie opnieuw zo een verre fietsreis aanvangen. Goeie moed en wees voorzichtig. Wij volgen jullie graag vanuit onze luie zetel...
    Groetjes, Jan en Ann
  13. Henri Sleeckx:
    9 januari 2024
    Ik ben ervan overtuigd dat u - ondanks de moeilijkheden in het begin - toch enorm van deze reis zal genieten. Hopelijk verloopt het verder zonder veel stress. Wij duimen en wensen jullie een fijne en veilige tocht.
  14. Suzy Van Onckelen:
    9 januari 2024
    Geniet van jullie fietstrip en wees voorzichtig!
  15. Marijke:
    10 januari 2024
    Wat een enerverend gedoe zeg! Dan is het wel knap als je dit alles weer goed doorstaat. En gelukkig zijn jullie weer lekker op reis en zo te zien genieten jullie van heerlijke lassi! Veel plezier!
  16. Ilse lambrechts:
    10 januari 2024
    Laat de stress nu maar achter je en genieten!
  17. Willy lus:
    10 januari 2024
    Na een moeilijke start zijn jullie dan toch goed vertrokken geraakt maak er nu maar een fijne vakantie van en geniet van het goede weer want hier is het maar koud op dit ogenblik - 4 graden groetjes lus en willy
  18. Martine Noels:
    10 januari 2024
    Hey Theo en Christine, na de reis perikelen beginnen jullie aan al het moois en interessants dat er te zien is. Geniet er maar van! Benieuwd naar het vervolg. Grtjs van uit een kortstondig zonnig Lier.
  19. Christel en Kris:
    Dag Christine en Theo,
    Na die lamentabele start ziet het er toch weer heel boeiend uit! Geniet ervan! Wij genieten van jullie geschreven avonturen 😉!
  20. Martin en ria:
    Hallo Theo, hallo Christine,
    blij te horen dat jullie na wat administratief en ander ‘gehobbel’ nu toch definitief op ontdekkingstocht vertrokken zijn.
    Geniet ervan, draai de trappers vrolijk rond en Christine : zorg ervoor dat Theo (alweer) niet op een autostrade begint te fietsen… 😉
    Groetjes van
    Ria en Martin
  21. Ingrid:
    11 januari 2024
    Weer op avontuur en dat al van bij het begin. Ik wens jullie een schitterende reis toe. Geniet er samen van. Ik volg jullie reisverhalen met veel zin op.
  22. Ludwig:
    12 januari 2024
    Hoe is het daar, lang geleden nog van jullie iets gehoord.
  23. Leen:
    16 januari 2024
    Heerlijk en spannend om te lezen, Theo en Christine. En , gelukkig maar... uiteindelijk komt alles goed! Reis veilig verder en deel je volgende avonturen... Groetjes Leen
  24. Oscar De Rijck:
    4 februari 2024
    Aan Jullie beiden proficiat voor de onderneming, Respect en alleen maar dat Ik zou het niet kunnen en indien mogelijk zou ik graag Jullie reisverhalen volgen. Oscar.